Op wandelsafari naar de zwarte neushoorns - Reisverslag uit Cape Cross, Namibië van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Op wandelsafari naar de zwarte neushoorns - Reisverslag uit Cape Cross, Namibië van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Op wandelsafari naar de zwarte neushoorns

Blijf op de hoogte en volg Bianca

16 Augustus 2016 | Namibië, Cape Cross

Lieve allemaal,

Net toen we in de tent lagen om te gaan slapen, een leeuwenbrul. De eerste keer op een campsite vlakbij het grote wild. 'S nachts hoor ik nog eenmaal een trompettergeluid van een olifant. Voor de rest niets, in ieder geval krijgen we dat niet mee. Jumbo heeft zich niet laten zien. Het is lekker warm in de tent. Alleen Yara raakt haar dekens nog wel eens kwijt dus spreken we af dat ik haar vanavond in kom stoppen.

Om kwart over vijf staan we op. Snel wat yoghurt als ontbijt en dan lopen we naar de receptie voor de wandelsafari naar de zwarte neushoorns. We pikken eerst twee rhino rangers op. Twee mannen van de lokale bevolking die de populatie neushoorns in de gaten houden en ook de jacht op de hoorn proberen in te perken.

We hebben een privé safari en gehuld in fleece poncho's rijden we in een open safari auto het Torra Conservacy binnen net voor zonsopkomst. Alleen de rangers en de gasten van Palmwag mogen in dit gebied rijden. We zitten in Damaraland. Torra betekent in Damarataal rode steen. En het ligt vol met rode stenen. Prachtig landschap. De rangers wonen in de krotten. Ze spreken onderling een zogenaamde kliktaal. We knopen gezellig een gesprek met hen aan over godsdienst, Himba's en gezin.

William begint rijdend te vertellen over de leefwijze van de zwarte neushoorn. Ze leven solitair en bakenen hun gebied af met poep waardoorheen ze met hun poten vegen maken. Dat is het eerste verschil tussen olifantenpoep en neushoornpoep, de vegen. Verder is de olifantenpoep natter en er zitten grote takken ed in. De neushoornpoep bestaat uit plantenresten, allemaal gelijke stukjes, de zijkanten ca 45 graden afgebeten. Hij ontleed de poep met ons. De poep zegt alles wat een andere neushoorn moet weten. Zo ruikt een andere neushoorn of het een mannetje of vrouwtje is, de leeftijd, geslachtsrijp en gezondheid. Ze worden tussen de 35 en 40 jaar en de vrouwtjes kunnen om de drie jaar drachtig worden. De draagtijd is 16 maanden. Het is een diersoort met uitsterven bedreigd. Volgens William leven er nog ca 5500 in de vrije natuur wereldwijd. In dit gebied lopen er tussen de 30 en 35 rond. De zwarte neushoorn kan meer tegen droogte. Ze voedt zich door een zeer giftige woestijnachtige plant. Alleen zwarte neushoorns, kudu's en de springbokken kunnen de plant eten. In Damaraland staat het vol met deze planten. De neushoorn heeft een vrij kwetsbare huid. Hij kan ook niet goed tegen de zon dus zoekt in hitte de schaduw op. De zwarte neushoorn is een van de agressiefste dieren van de big 5. Zij kan niet goed zien, maar heeft een excellente reuk en gehoor. Als ze mensen ruikt, gaat ze ervandoor. Daarom is de windrichting erg belangrijk bij het benaderen te voet. We lopen ook achterelkaar om zo weinig mogelijk geur te verspreiden. Mocht ze op je af komen rennen, schuil je achter een bosje.

Vrij snel wordt in de verte op een heuvel een neushoorn gespot met haar kleine van 5 maanden. We stappen de auto uit en wandelen zachtjes richting de beesten. Wat reusachtig! Ivm de wind kunnen we niet heel dicht bij hen komen. 100 meter afstand ongeveer. Als moeder neushoorn ons hoort, staat ze stokstijf stil en zie je dat ze haar oren spitst. Ze hoort dat er iets bedreigends in de buurt is. Om ons af te schrikken, rent ze een stuk naar ons toe. Dat geluid! Ze moet echter stoppen, omdat haar jong struikelt, we horen de gil. Ze keert meteen om en stopt haar actie.

Daarna lopen we terug richting de auto. Onderweg nog uitleg over hyena poep. Een soort slagroomtoef, wit, omdat ze ook de botten opeten. En dat hyena's en jakhalzen altijd in de buurt zijn van een groep leeuwen of een luipaard. Een groep hyena's kan in een half uur niets meer overlaten van een springbok of kudu.

Er zijn safari's waar ze slechts 1 rhino spotten dus daar moeten we rekening mee houden. Dan zien we heel lang niets, ook niet bij de waterbron. Verse leeuwen- en hyenasporen maar we zien ze nergens. Wat springbokken en de eerste kudu's.

Als we richting een viewpoint rijden, ziet een van de rangers in de verte een neushoorn. We besluiten ivm de tijd niet naar het viewpoint te rijden, maar parkeren de auto en beginnen onze wandeling richting de neushoorns. Het blijken er maar liefst vier te zijn: 1 mannetje (ivm paartijd), twee vrouwtjes en een kalf van 2-3 jaar. Ivm de wind kunnen we nu heel dichtbij komen, op zon 25 meter afstand. Blijkbaar zijn we stil en ruikt ie ons niet. Wat dichtbij zeg!

Op de terugweg ziet Nyah ineens een giraf. De eerste giraffen kunnen we ook afstrepen in het boek. Jesse's taak deze vakantie. In Nederland hebben we een boek gekocht met daarin achtergrondinfo van alle dieren die hier en in Botswana leven. Als we een dier voor het eerst zien, schrijven we de datum erbij en de plek waar we hem voor het eerst zagen. De zwarte neushoorns kunnen we na vandaag afstrepen, nr 1 van de big 5!

Na terugkomst hebben we honger. We besluiten in de lodge te lunchen. Het gaat er allemaal goed in. Tijdens de lunch hoort Jesse ineens een geluid: heel veel apen als we gaan kijken.

Het is lekker warm dus willen we zwemmen. Wederom koud water dus het wordt geen lang zwempartijtje. Op het grasveld bij het zwembad leggen we onze handdoeken neer. Daar spelen we gezellig spelletjes.

Rond vijf uur gaan de kids douchen. Wij beginnen met het eten: rijkelijk gevulde tomatensalade met gebakken aardappels en een hamburger. Ook nu wordt er weer goed gegeten. Daarna worden de foto's bekeken op de iPad, gezellig momentje. We besluiten naar het kampvuur bij het restaurant te gaan met de puzzelboekjes. Jesse en Yara doen de kruiswoordpuzzels en Nyah met Joerie een woordzoeker. En ik, ik schrijf en help af en toe een woordje mee. Wat een woordenschat heeft Jesse. Hij maakt zon puzzel in een rap tempo.

De wind is gaan liggen en zo met vijven zittend bij het kampvuur is een heerlijke afsluiting van de dag. Morgen richting Etosha, zin in!

Nog even een snackmomentje bij de tenten, een spelletje en dan slapen. Was immers weer vroeg vanochtend.

Truste,
X

• 17 Augustus 2016 - 21:12

Thea:

Weer geweldig om te lezen.
    Op naar het tweede dier van de big five. Dat gaat zeker lukken.
    LiefsXXXXX

• 17 Augustus 2016 - 21:19

Marion :

Op naar de afstreping van de andere 4!

• 17 Augustus 2016 - 22:18

Wil:

Hallo samen toch al wat dieren gespot maar de neushoorns is geweldig en natuurlijk ook spannend om zo maar te wandelen en dan kijken wat er allemaal is
    Fijn dat de gids ook wat verteld over de leefwijze van de dieren en planten
    Kijk weer uit naar de volgende verhalen
    Liefs

• 17 Augustus 2016 - 22:19

Urs:

Wat geweldig om dit allemaal te lezen!
    Heerlijk genieten met zijn 5jes.
    Groetjes uit Tillywood

• 19 Augustus 2016 - 17:35

Natalie:

Wat geweldig dat jullie zoveel zwarte neushoorns hebben kunnen spotten. Super gaaf weer om jullie verhaal zo mee te kunnen lezen. Geniet van de bijzonderheid van deze reis en hey samenzijn. Op een rustige nacht x x