"Blessed" - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu "Blessed" - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

"Blessed"

Blijf op de hoogte en volg Bianca

03 September 2016 | Namibië, Windhoek

Lief gezin,

Ik begon mijn Afrika-reisblog gericht aan jullie en graag eindig ik dit blog ook met wat woorden gericht aan jullie.

Onze Afrika-reis eindigt ergens morgen als we de sleutel weer in het slot van ons huis steken. We zijn dan hopelijk veilig geland in Frankfurt een paar uur daarvoor. Aan al het goede komt een eind....morgen sluiten we dit avontuur en hebben we weer kostbare herinneringen in onze 'rugzak' gestopt. Ervaringen voor het leven, zo voelt het in ieder geval voor mij. Verrijkt!

Hoe langer de reis duurde, hoe meer ik genoot. Van jullie, van de omgeving, van de Afrikanen. En hoe meer ik wende aan het hebben van vieze voeten, omdat we zo eigenwijs zijn om slippers te dragen ipv schoenen. Wat een verschillen in levensstijl, cultuur en natuur. En wat hebben we stoere dingen gedaan en mooie dingen ervaren en gezien. Vantevoren schreef ik dat ik hoopte dat Afrika adembenemend en avontuurlijk zou zijn. En Afrika, dit stukje van je was adembenemend. Je zonsop- en ondergangen, de rode zandduinen, de savanne, de grootsheid en het wild in z'n eigen omgeving. Zelfs je dorheid, dode bomen in de bossen met de afgebroken takken (gedaan door de olifanten) kon ik, als ik het bekeek vanuit een ander perspectief, waarderen. En ja, we hebben veel gereden om veel te kunnen zien (5109 km/750 liter diesel). En ja, tuurlijk was dat wel eens lang voor jullie en ontstonden er soms woordenwisselingen tussen de twee dames. En ja, zo lang, zoveel uren, zo dichtbij elkaar, vraagt soms even om ruimte voor jezelf. En ja, het was een avontuur. Soms ook ietwat saai als je uren zoekt naar dat ene gewilde dier en het lukt maar niet. De afwisseling in soort activiteiten en soort landschappen was meer dan prima. Er zijn onverwachte avonturen op ons pad gekomen en we hebben een paar gave mensen ontmoet gedurende onze reis. Aan het belangrijkste gewenste ingrediënt is voldaan: het was meer dan safari, het was een avontuur in de natuur!

Lieve Jesse,
Van een klein, stevig, pittig ventje gegroeid naar een zelfverzekerde, authentieke jonge man. Volwassen, zo heb je je gedragen. Maar goed, dat ben je dan ook bijna. Lief om te zien dat je iedere dag weer zo behulpzaam was met de tenten opzetten of andere dingen doen. Dat liet me telkens weer glimlachen. Super veel zin in de voetbaltrainingen weer. En klaar voor je eindexamen. Hopend nu dat je maandag een gunstig lesrooster te zien krijgt. Met je extra negende vak en je tweetalig examen zat dat er afgelopen schooljaar niet voor je in. Hopelijk heb je nu meer geluk. Je denkt dat het een piece of cake zal zijn, dat eindexamenjaar, beetje herhaling. Het liefst sla je al de komende maanden over en maak je gewoon in week 2 het eindexamen. In Afrika vooral genoten van jouw geduld dat ene dier te kunnen zien. Je was druk in de weer met het boek met dieren iedere dag weer. Als het aan jou lag, hadden we er nog wat dagen aan kunnen plakken met alleen maar rijden en dieren spotten. Al toen je het vliegtuig uitstapte, uitte je je liefde voor het Afrikaanse landschap. En die is mijns inziens alleen maar groter geworden. Jouw hoogtepunten: bungeejumpen, quad biking en de avonturen bij Third Bridge en alle dieren die we zagen van jouw wishlist. De momenten bij het kampvuur, jij in je praatstoel, zouden voor mij iedere dag mogen doorgaan. Erg benieuwd welke studie je gaat kiezen en of het UVT gaat worden. Jou kennende zal dat laatste wel het geval gaan zijn. Hoop dat je je hart mee laat spreken bij je keuze. Heb zin in het komend schooljaar -jij helemaal nog niet- gewoon om die bijzondere momenten die je dit jaar tegemoet gaat met je mee te mogen beleven. Bedankt vriend dat je nog mee wilde en ik je zo heb zien genieten van kleine en grote dingen. Succes dit jaar! Alle vertrouwen dat je daar probleemloos doorheen komt en je eigen keuzes maakt. Wij horen het graag als je advies wenst of een andere zienswijze. Blijf lekker zo in je vel zitten dan komt de rest vanzelf.

Lieve Yara,
Jij, onze dromer en creatieveling. Wat heb ik genoten van de vele momentjes dat je zei: "mama, knuffelen?" Wat heb ik je zien leren in lef. Ik zag jou nu dingen vragen aan anderen, in het Engels (niet je favoriete vak). Ik zag jou nu in gesprek met volwassenen in het Engels over grote mensen vraagstukken. En je vond het nog leuk ook, aldus jijzelf. Je genoot ook van de contacten die wij met anderen maakten. Maar ook van de kleine dingen die het doen. Het blikje koud drinken met fooi dat ik geef aan een guard die in de zon bij de supermarkt even op onze auto let. Of van een complimentje dat zomaar wordt gegeven aan een vreemde. Ik zie je dan kijken en verrast zijn. Jij die verdrietig bent en je verantwoordelijk voelt als we met je praten over de soms aangenomen toon waarop je zaken verwoordt, vooral tegen Nyah. En jij die het laat gaan als ze weer eens expres vervelend tegen je doet. Je mag rekening met haar houden, maar zij zeker ook met jou. Jou met Jesse zien praten over school en mooie meisjes...heerlijk. Jij werd blij van Afrikaanse mensen in een Afrikaanse sfeer. Jij, vaak straight to the point. Je hebt eten uitgeprobeerd terwijl je vantevoren zei dat je dat niet ging doen en genoot ervan. Jij bent deze vakantie met een aantal zaken echt uit je comfortzone gestapt. Sinds deze week zo'n zin weer in de dans trainingen. En eigenlijk ook weer in school. Al zeg je dat niet, we zien het wel. "Luister naar je buikgevoel", daar ben je goed in. Ook in onderscheidend zijn. Soms een beetje zeurpieterig, maar zo ben jij soms gewoon. Inmiddels ben je aan het brainstormen over je magazine. Jij kan echt geïnspireerd raken. Lieve meid, geniet van het komend schooljaar. Jij bent altijd en overal een harde werker. Deel met ons wat je wilt delen, maar houdt dingen niet TE lang voor jezelf. Overal waar 'te' voor staat...

Lieve Nyah,
Van jou mocht het sinds begin deze week al tijd zijn om naar school te gaan. Je bent zo benieuwd. Toen je wist dat je boeken binnen waren, had je weer rust en kon je het loslaten. Morgenmiddag samen boeken kaften. Jij stelde Jesse en Yara ook vragen hoe ze zaken aanpakken. Je bent nu al 'bang' dat Jesse jouw nieuwe rekenmachine ook wilt lenen, want dan komen er krassen op. Genoten en gelachen om jou telkens als we Qwixx deden, want je blaadjes raakten op. Hoezo zuinig! Als jongste heb je het zo goed gedaan. Niet zeuren, het was eigenlijk allemaal goed. Vantevoren wat angsten, maar hier eigenlijk niets aan de hand en gewoon lekker jezelf geweest. Je ging er volledig in mee. Jij leeft echt in het nu, een mooie kwaliteit. Daar kan ik nog van leren. Genoten van de momentjes samen douchen, de momentjes dat je rust zocht en mijn schouder opzocht, jouw hand in de mijne legde. Genoten van jouw verwondering over de wilde dieren. Leuk om te zien als je gek deed met je zus of als jullie samen super enthousiast en druk waren, de momenten dat jullie volumeknop omhoog ging. Jouw grote interesse alles te willen weten. En als je lacht, lacht iedereen mee. Lieve meid, heel veel nieuwe mensen ga je ontmoeten en je gaat veel nieuwe dingen doen die vast spannend aanvoelen nu. Maar weet je, dat gaat helemaal goed komen met jou. Vertrouw op jezelf. Jij komt er wel. Jij hebt een echte hands-on mentaliteit, 'ziet' werk. Die eigenschap heb ik onlangs ontdekt toen je met mij twee dagen werkte bij Fauna. Je hebt me verbaasd.

Lieve stoere outdoorman!
We did it and we've made it...in ieder geval als we morgen veilig thuis zitten aan een kop verse munt thee. Samen hebben we de reis geëvalueerd en erover uitwijden hoeft niet meer. Blessed omschrijft het allemaal, ook voor jou. Zo intensief met en letterlijk (daktent en auto) en figuurlijk dichtbij onze kinderen leven de afgelopen weken was heerlijk.

Een klein beetje heeft eenieder van ons al wensen op tafel gelegd voor een volgende vakantie. De eerste 'contouren' zijn er. Ruimschoots binnen budget gebleven hier. Hetgeen overblijft, gaat rechtstreeks 'door' naar een volgende ervaring. Echter, 1 maar, dit jaar zal het plan gesmeden worden en het draaiboek klaar liggen...tot in detail. Er is echter iemand die een belangrijkere reis maakt momenteel. Papa/opa maakt momenteel de reis voor zijn leven. En leek het vorige week nog alsof papa nog jaren mee kan, ook met kanker. ...misschien staan de zaken er toch net even wat anders voor of verloopt het niet zoals eerder gehoopt of gedacht. Ons draaiboek blijft zo lang mogelijk flexibel, ook om misschien volgende zomer samen het Noorderlicht te gaan zien wat papa zo graag wilt of die ene gewenste treinrit in Oostenrijk? te maken. Eens kijken wat papa's wensen zijn voor volgend jaar en hoe we daar invulling aan kunnen geven. Dus vooralsnog voor volgende zomer geen boeking, in ieder geval niet zo vroeg als vorig jaar. Eerst maar eens afwachten en vooral hopen dat papa nog bij ons mag blijven. Pap, ik ben er bijna weer en jij bent de eerste die ik een hele dikke knuffel kom geven!

Komende dagen lekker nagenieten met foto's en filmmateriaal. Nog even leven in het nu, dan weer vooruitkijken. Bijna klaar weer voor Fauna. AH, mijn persoonlijke must voor dit jaar, gaat singingfriend doen. Drukke tijd voor de boeg, maar mijn zakelijk jaar kan door AH al niet meer stuk, wat er ook gebeurt zou ik bijna zeggen. Het duurde even, maar Nedac is een zeer mooi aanknopingspunt voor toekomstige afzetgebieden. En Joerie, jouw ninegrid-uitslag net voor de vakantie is dik verdiend. Op naar wat veranderingen, jij hebt het verschil gemaakt op je werk op diverse momenten dit jaar! En telkens als ik je als leider aan de telefoon zaken hoor regelen of beargumenteren, denk ik "woww, wat een verbinding zoek jij met je mensen, afdelingen en zaken". Iets dat je privé niet doet, blijkt een waardevolle kwaliteit op het werk te zijn.

Lekker weer in ons eigen bed zondag avond. Lekker slapen en dan maandagmiddag lekker lunchen samen voordat jullie schooljaar omstreeks 1400 uur start. Nyah, er de eerste dagen voor jou zijn als je thuiskomt om je verhalen meteen te kunnen horen over je nieuwe school lijkt me heerlijk. Ben zo benieuwd!

Maar.... eerst nog even vandaag genieten van ons bezoek aan het Hilton hotel. Zwembad -het eerste verwarmde-, dakterras, lekker eten. Mooie afsluiting in Windhoek voordat we terugvliegen. Laat de laatste uren vakantie maar beginnen! Ik ben wakker 0500 uur!

X

Ps best wat mama's wilde m'n reisblog lezen vandaar dat ik het gedeeld heb via fb. Had jullie mailadressen niet. Het blog is vooral als herinnering voor mezelf maar ook een beetje voor mensen die zelf een reis willen plannen. En natuurlijk om mensen die het leuk vinden op de hoogte te houden. Bedankt voor iedereen die door het lezen een stukje met ons meesreisde. Bedankt voor de interesse in ons en onze reis.

  • 03 September 2016 - 09:15

    Joyce Hems:

    Stiekem met jullie meegenoten.....in een woord....wouwwwwwwww!

  • 03 September 2016 - 09:23

    Ome Leendert:

    Lieve Fam.
    Ik kan hier over de reisverslagen duidelijk zijn, in 1woord geweldig
    Zelfs ik heb de laatste met natte ogen zitten lezen.
    Welcome Home lieve familie
    Door deze verhalen voel ik dat jullie het fantastisch hebben gehad
    Lieve Bianca, bedankt dat ik mee mocht

  • 03 September 2016 - 09:27

    Jolanda:

    Kippenvel en een brok. Super gaaf om mee te hebben mogen reizen met jullie.
    Helaas roept de normale wereld weer. X

  • 03 September 2016 - 09:28

    Thea:

    Wat moet ik hier nog op zeggen .ik hou van jou ,van Joerie ,Jesse Yara en Nyah .
    En zal blij zijn als ik jullie weer zie.
    Liefs XXXXX

  • 03 September 2016 - 10:32

    Marion:

    Wederom een heel mooi (en tranentrekkend) afsluitings verhaal uit Afrika...... ook ik heb meegenoten van jouw schrijfkunsten! Save trip home..... Liefs Marion

  • 03 September 2016 - 11:33

    Ursula:

    Genoten van je verhalen Bianca. Echt mooi en goed geschreven.
    Raad je aan toch iets met het talent van schrijven te gaan doen.
    Leuk boek! Ik koop hem als eerste! Haha
    Goede terug reis.
    Xjes Urs

  • 03 September 2016 - 13:55

    Natalie:

    Zus door jouw schrijverstalent heeft iedereen mee mogen genieten met woorden recht uit het hart geschreven; puur! Thanx lieverd

  • 03 September 2016 - 14:26

    Danielle:

    Ik vond het heerlijk om jullie verhalen te mogen lezen en ben blij te lezen dat jullie er weer van genoten hebben. Heerlijk om zo lekker met je gezin op avontuur te gaan, zolang het nog kan doen wij het ook hoor, voor je het weet willen ze niet meer mee.
    Ik wens jullie alvast een hele fijne terugreis en tot snel! Geniet nog even van jullie laatste luxe nachtje, jullie hebben het verdiend! XXX
    (Ook een hele dikke kus van Eder aan Nyah)

  • 04 September 2016 - 08:22

    Wil:

    Genoten van al de verhalen die jullie hebben beleefd en de belevenissen van de kleinkinderen in Afrika die ze met mij hebben gedeeld via al de berichtjes op de telefoon
    Blij dat jullie weer thuis komen heb jullie erg gemist
    Hou van jullie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bianca

Actief sinds 16 Juli 2013
Verslag gelezen: 850
Totaal aantal bezoekers 125314

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Nieuw avontuur: Cambodja & Laos

01 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Rondreis Peru met opa en oma

29 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Change of plans: Panama!

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Op ontdekking op Sumatra, Java en Bali

06 Juni 2017 - 08 Juni 2017

Drie dagen de liefde vieren in Madrid!

10 Augustus 2016 - 04 September 2016

Selfdrive Namibie en Botswana

23 April 2016 - 30 April 2016

Paardrijden met Nyah op Kreta!

19 November 2015 - 21 November 2015

Weekend Londen met zessen

28 Juli 2015 - 04 Augustus 2015

Avontuur in de Ardèche!

17 Juli 2015 - 28 Juli 2015

Vamos à la playa

26 Juli 2014 - 30 Juli 2014

En dan nu.... op ontdekkingsreis!

12 Juli 2014 - 29 Juli 2014

Op de camping in Italie!

28 April 2014 - 04 Mei 2014

New York, wereldstad!

16 Juli 2013 - 08 Augustus 2013

Rondtrekken door Zuid-Thailand

02 Juli 2016 - 30 November -0001

Papa's reis VOOR zijn leven

Landen bezocht: