Sacred Valley: dit is het Peru van de plaatjes - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Sacred Valley: dit is het Peru van de plaatjes - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Sacred Valley: dit is het Peru van de plaatjes

Blijf op de hoogte en volg Bianca

31 Juli 2018 | Peru, Cuzco

Lieve allemaal,

Inmiddels verblijven we alweer een paar dagen in het lekker zonnige Cusco. We boffen met het weer en warmen hier heerlijk op door de zon die aan de strakblauwe hemel staat. Peru kent 28 verschillende klimaten. Wat een geweldige stad is Cusco, de mooiste tot nu toe vinden wij eensgezind. Een grote stad, de locals op straat, echt overal handel, zoveel handel zagen we niet eerder, prachtige pleinen, authentieke stoplichten, het Jesusbeeld op de heuvel, de lichtjes in het donker van de stad als we teruglopen in het donker naar Inkas Garden.....Cusco ademt voor mij het Zuid-Amerika uit wat ik graag wilde zien. Een drukke stad met voor het eerst ook weer alle bekende ketens present. Wil en Jan hebben het penthouse (haha) alleen die trap ernaartoe he.....Wij kijken de tuin in vanuit ons 2-kamer appartement. De eerste verkenningstocht door de stad levert een verrassing op van een Zuid-Amerikaanse parade met veel gekleurde en verklede mensen. We blijven een hele tijd kijken en zoeken daarna op het plein een heerlijk restaurant op. De dames genieten van hun salade en ook de desserts vallen goed in de smaak. Tripjes boeken kun je hier het beste lokaal doen. Zo boeken we bij ons hostel een dagtoer door Sacred Valley, het heiligdom van de inca’s voor een zeer zacht prijsje en achteraf zo de moeite waard.

De toer start om 7 uur ‘s ochtends. Onze gastheer heeft gezorgd voor een klein ontbijtje met wat fruit. We halen nog wat medepassagiers op en starten bij de eerste archeologische plek in de vallei, Chinchero genaamd. Hier krijgen we uitleg van de gids over de Inca terrassen en de bouw. Hier werden voornamelijk aardappelen verbouwd. Aangezien we veel plekken op 1 dag bezichtigen is de tijd op de plek zelf maar kort. Wij concluderen dat dit alleen maar fijn is. Onze tieners zijn even geboeid door de geschiedenis en haken daarna af. Nu zijn ze enthousiast over wat ze zien en na een half uur vertrekken we weer. Het tweede plekje zijn de cirkels van Moray. Incaterrassen waar ze experimenteerden met het verbouwen van groenten door gebruik te maken van de verschillende temperaturen in de cirkel. Wil is geboeid door de oude ploegen die door de ossen worden voortgetrokken en het land bewerken wat verderop en maakt een praatje met de boeren. Yara blijft van de zon en het uitzicht genieten en Joerie en ik lopen met Jesse naar de tweede cirkel. Jan, Wil en Nyah laten een armbandje maken voor de dames dat ter plekke geweven wordt. Dan gaan we naar Maras waar iedereen verrast wordt door de schoonheid van de salinas/zoutmeren. De gids spreekt prima Engels en vertelt dat ook deze plek een wonder is, omdat men niet weet hoe het komt dat hier zout water stroomt. Men vermoedt door de mineralen uit de bergen hierop van invloed zijn. In de droge periode, nu dus, werken er 400 families op de zoutmeren. Er zijn drie lagen, drie verschillende soorten zout. We mogen het zoute water proeven en Yara denkt dat ze gewoon een hele hand moet nemen, hetgeen ze bezuurt. Wij deden slechts een vinger in het water en likte eraan. Na Salinas bezoeken we na de lunch Ollantaytamboo. Als je het hebt over een geweldig Inca bouwwerk, gemaakt tussen 1432 - 1534 dan is dit plekje het Peru van de plaatjes. Machu Picchu hebben we nog niet gezien, maar dit is een prachtig bouwwerk met zn opslagplaatsen voor voedsel aan de overkant en het gezicht in de berg en een tweede gezicht waaraan de Inca’s konden afleiden of het nu zomer of winter was. We lopen met de gids helemaal naar boven en dat is een klimmetje. Dan is het een 1,5 uur rijden naar het beginpunt van de Heilige Vallei, Picas genaamd. Hier zien we de graven waarin de incas de mummies legden vroeger. Hele kleine gaten in de muur. Waren vast hele kleine mensjes concluderen wij?
Picas is de streek van het zilver dus bezoeken we ook nog een zilversmid. Mooi ambacht om te zien, waar natuurlijk een verkoopmomentje aan zit geplakt. Daarna begint de lange weg terug naar Cusco.

Vandaag wat historie en cultuur.
Vandaag het Peru van de plaatjes gezien.

Liefs,
Bianca

• 09 Augustus 2018 - 16:22

Natalie:

Ah zus wat leuk dat de excursie naar wens was en je zo een beetje cultuur hebt kunnen snuiven. Dat zullen vast prachtige plaatjes zijn met 2 van die goede fotografen bij jullie. Ik ben benieuwd x