Welkom in the Caribbean en in de onderwaterwereld! - Reisverslag uit Isla Colón, Panama van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Welkom in the Caribbean en in de onderwaterwereld! - Reisverslag uit Isla Colón, Panama van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Welkom in the Caribbean en in de onderwaterwereld!

Blijf op de hoogte en volg Bianca

03 Augustus 2017 | Panama, Isla Colón

- Padi Open Water course -

Lief gezin,

Isla Colon met de bekendste stad Bocas del Toro is onze volgende bestemming. Maar liefst vijf dagen Caribbean voor de boeg met als doel het open water padi brevet halen, maar bovenal genieten van de onderwaterwereld en het actief bezig zijn met elkaar. Samen actief zijn en nieuwe dingen doen, brengt zon fijne emoties los. En die dan samen delen....de heerlijkste gezinsmomenten. We proberen hier weer iets af te strepen van onze wish/bucketlist.
Take all chances you've got!

Na een lange tocht, de langste gedurende deze reis, komen we aan in Almirante. Onderweg de eerste twee luiaards gespot. Zo grappig. We rijden wat harder dus we besluiten om te keren om ze beter te bekijken. De grote lens zit er niet op dus we gaan ervan uit dat we nog wel een luiaard tegenkomen later deze reis. Geen foto dus, maar dit koala-achtige dier hebben we gezien. Als je naar Bocas reist, kun je per vliegtuig, per ferry incl auto of per watertaxi zonder auto gaan. Vanuit Almirante kies je voor een van de laatste twee opties. We parkeren op een klein parkeerterrein waar ik twijfel of de auto überhaupt goed kan worden ingeparkeerd. Voor 6 dagen usd 18. Papa heeft er alle vertrouwen in dat het lukt. Watertaxi usd 10 pp retour. Zo, en dan vliegen we toch over dat water heen! Jeetje wat gaat dat snel.

De kids zijn een beetje terughoudend over de door ons gekozen locatie, Spanish at the Sea. We hebben hier gekozen voor een goedkoper verblijf dan de vorige nachten, vooral omdat we hier graag het geld uitgeven aan activiteiten en lekker uit eten gaan bij sfeervolle tentjes aan het water. Het is een hostel en dat hebben we nog nooit gedaan op een van onze reizen met onze drie pubers. Nieuwe ervaring dus, samen bewust voor gekozen, ook om die reden. Samenzijn met anderen en delen van douche/wc. Jesse zegt er niets over, maar als iemand dat liever niet heeft, is hij het wel. Als ik echter de vergelijking maak met ons verblijf in een tent en de gezamenlijke douches zie ik hem denken "dat viel 100% mee toen". Was zelfs beter als die kleine rotdouche in de caravan. En een betere temperatuur dan in het douchehokje in een caravan. Weer bepakt met onze tassen vinden we, eenmaal uitgestapt, snel de weg naar het hostel. De eerste aanblik roept meteen enthousiaste reacties op bij onze tieners. Echt gaver dan we verwacht hadden! Hangmatten, genoeg chillruimtes, fietsen en kajaks om te huren, een spelletjeskast en grote keuken met grote koelkasten en we hebben zelfs geluk.....Sanne, de tijdelijke manager, heeft onze kamer geupgraded naar een kamer met eigen douche en toilet. Je kunt op deze locatie Spaanse lessen volgen. Geen tijd voor, helaas. Het duiken zal hier het overgrote deel van de tijd in beslag nemen. Sanne verwelkomt ons en we voelen ons meteen thuis. Zo relaxed, zon goede vibe hangt er. Ook fijn een hostel, omdat julie dan een idee hebben hoe het daar allemaal reilt en zeilt, mochten jullie later zelf willen backpacken en low-budget ver willen reizen.
De eerste avond gaan we uit eten. Sanne heeft ons wat tentjes geadviseerd en we kiezen voor Buena Vista. Gezellige locatie, muziekje, Panamese bediening en aan het water. Iedereen geniet van het gekozen eten en voor het eerst heeft iedereen ook iets gekozen dat achteraf heerlijk was. Dus Yara, ook met het eten komt het goed. Ook nu wederom op tijd slapen, de activiteiten zijn inspannend en we staan om zes uur op om het beste uit de dag te kunnen halen. We ronden alle vier de kennistoetsen padi open water hoofdstuk 1 tm 3 af. Dat lijkt ons een goede start voor morgen.

We hebben gekozen voor Diving Pirats, omdat ze een Nederlandse instructeur hebben. Duikscholen genoeg hier, de keuze is reuze. Echter Alex is geblesseerd door voetbal en kan niet mee duiken. Hij verzorgt wel alle theorie uitleg en de eerste uitleg over duikuitrusting op de eerste duikdag. Iedereen heeft er zin in. Ook Nyah die gisteren toen ze hoorde dat Alex niet mee ging duiken helemaal van slag was. De taal van het duiken onder water is met gebaren, maar zij geeft duidelijk aan dat ze echt wilt verstaan in het Nederlands wat de uitleg is. En eigenlijk heeft ze groot gelijk. Duiken is niet zonder risico's. We zijn van zeven tot negen uur bezig op de duiklocatie. Rond de klok van negen gaan we op de boot om in rustig water de eerste duikskills te doen. Deze worden dan ook meteen afgetoetst. Het zijn ook de meest belangrijke. Wat moet je doen als je je ademautomaat verliest of je masker onder water staat en hoe wissel je van je ademautomaat naar de alternatieve trap. Zodra we de boot uit rollen in een achterwaartse rol en starten om voor het eerst te ademen door de automaat, voelt Nyah zich niet veilig. De instructeur gaat met mij, Jesse en Yara onder water en Joerie besluit met Nyah nog wat rond te zwemmen met automaat boven water. Nyah vindt het ademen echter echt niet fijn. Ze huilt en we zien aan dr dat haar grens is bereikt. De vraag is of ze dit zelf ook ziet en gaat aangeven. Als ze dat meer dan moedige moeilijke besluit neemt, voelt ze zich meteen schuldig. Dat nemen we snel bij haar weg. Ze mag snorkelen met de bootbestuurder en Joerie duikt met ons drieën nog even mee. De duiken zijn gericht op het aanleren dus van vaardigheden onder water. Ondertussen zien we wat vissen, maar de focus ligt op de skills goed aanleren. S middags maar een uur tijd om te douchen en te eten. Dat is wat kort dus na het douchen moeten we meteen terug naar de duikschool voor de theorie. Door tijdgebrek met iets te eten in ons hand, lopen Jesse, Yara en ik terug. We maken de toetsen van de eerste drie hoofdstukken in een kamertje. Alex zit tegenover ons en wij drieën naast elkaar. Zitten we dan! We zijn er toch nog ruim twee uur zoet mee. Joerie en Nyah gaan samen het tegenoverliggende eiland ontdekken, gezellig iets drinken daar. We krijgen huiswerk mee....de laatste twee hoofdstukken af morgen. Dwz dat we nog wel een uurtje of drie zoet zijn in de hangmat. Jesse is als eerste klaar. We koken vanavond zelf. Jesse en Nyah nemen dit voor hun rekening. S avonds lopen we nog een rondje door de hoofdstraat om souvenirs te spotten voor de dames.

Donderdag melden we ons om zeven uur weer bij de duikschool, ditmaal voor de zwem/fitheidstest. Om zeven uur liggen we dan ook al in het water. Watertrappelen 10 minuten en 200 m zwemmen....das niet moeilijk als je je zwemdiploma op zak hebt. Daarna krijgen we een snorkel en zwemmasker en moeten we drie oefeningen te water goed uit kunnen voeren. Om acht uur bereiden we nu zelf onze duikuitrusting voor en doen we de eerste safety checks. We varen met Kaivin, onze instructeur, naar ondiep water voor de duikskills die we vandaag moeten afronden. Dat zijn er best wat. We maken daarna een duik van 12 meter naar een schipwrak. Spotten wat vissen en zien een erg mooie rog een sardientje vangen, al springend uit het water. Het gaat veel beter dan gisteren al, voelt meer vertrouwd. En de oefeningen lukken...van zwemvest uit- en aandoen op de bodem tot boeddhazit en noodopstijging. We ronden alle praktijkoefeningen succesvol af. Van zeven tot twee in het water geweest...dat voelen we wel. We lopen terug naar het hostel waar papa en Nyah net terug zijn van hun kayaktocht. Ook zij hebben een leuke ochtend gehad, quality time samen. Een expeditie Robinson opdracht gedaan, Nyah haar idee. Een kokospalmboom inklimmen, een hele lange stok regelen, een oplossing hebben voor alle mieren die daarop wonen en hem kapot slaan op een steen en leegdrinken. Ze glundert als ze erover verteld. We douchen en eten, om vervolgens om vier uur weer terug te gaan naar de duikschool voor theorie. De rdp tabellen en duikplanning. Dit neemt nog zon twee uur in beslag en we ronden nog twee theorietoetsen succesvol af. Morgen het final exam.

Terug gekomen doen we nog even een spelletje en als het donker is, gaan we lekker uit eten. Bij La Buga kiezen we ieder weer wat lekkers uit. Live-entertainment, die je overigens achteraf zelf betaald met een fooi...nieuw voor ons. Nog een wandelingetje daarna en om tien uur is iedereen moe.

Het open water padi brevet is binnen handbereik! En Nyah en papa plannen hun volgende Expeditie Robinson opdracht :)

Slaap lekker,
Mama

• 05 Augustus 2017 - 08:03

Wil:

Geweldig dat het duiken goed lukt en jullie het ook leuk vinden
    Nyah knap dat je aangeeft dat jij het niet leuk vindt en nu samen met papa je dagen met bijzondere uitstapjes

• 05 Augustus 2017 - 10:21

Nicolle:

Geweldig weer om te lezen. Succes vandaag maar komt zeker goed!
    Have fun en uhh nyah niet oneerlijk doen met spelletjes hè