Samen het leven vieren! - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Samen het leven vieren! - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Samen het leven vieren!

Blijf op de hoogte en volg Bianca

03 September 2017 | Nederland, Tilburg

Lief gezin,

Het weekend is weer bijna voorbij. De zon gaat wat zakken, het koelt wat af in de tuin dus zit ik inmiddels met een dekentje in de zon. Meteen na terugkomst gestart met het fotoboek. Dat is altijd iets dat van mezelf echt af moet. En een manier om langzaam af te kicken van de vakantie en de hoeveelheid quality time samen. Ruimte daarna voor nieuwe plannen. Het fotoboek maken is nagenieten en een fijne periode samen afsluiten. Nou ja langzaamaan afkicken .. bij het beginnen met werken en vooral ook de start van het nieuwe schooljaar gaat het leven gewoon weer door als vanouds... niet langzaam, maar in een sneltreinvaart.

Lieve Jesse,
Jouw eerste week UVT zit erop! Na zo'n twaalf weken vakantie incl tien dagen feesten in Lloret, drie weken Panama en 1 TOP week vorige week is dat weer even door de zure appel heenbijten. Je eerste essay is ingeleverd en je samenvatting na 1 week colleges is.... "jeetje, moet teksten vaak meermaals lezen omdat ik het na 1 keer niet heb begrepen". Zelfs met je tweetalige VWO achtergrond moet je wennen aan het Engelse vakjargon en de iets moeilijkere manier van de zaken omschrijven. Het is even een weg zoeken. Niet met studeren, want je bent meteen vol overgave serieus bezig, maar de combi werken-leren. Er zit nog geen structuur in je rooster en dan is het lastig als je al drie keer een dienst moest verschuiven. Dat vind jij vervelend. Helemaal nu je teamleider mag worden. Daar had jij het al vanaf de start met werken op staan. Nog even formeel gesprek met twee andere bedrijfsleiders binnenkort en dan zal dit echt wel rondkomen. Gelukkig toch nog genoten van de TOP week ondanks je twee minder betrokken begeleiders. Iedere nacht laat thuis, kennis gemaakt met Talent Square en met enkelen van je buitenlandse mede-studenten. Wel toffe mensen ontmoet, geef je aan. En ja, er zijn ook mooie meiden! Genoeg zelfs! Verder toch maar een grote aanschaf gedaan.... een IMac Pro. Geen geringe investering, maar een goede voor de komende vijf jaar concluderen wij na wat wikken en wegen met je. Inmiddels kun je er al aardig mee overweg. En zoals opa zei: "papa zal wel jaloers zijn". Niet jaloers, maar samen hebben jullie wel wat uurtjes doorgebracht om een en ander onder de knie te krijgen. Je zegt "dankjewel papa dat jij alles zo goed hebt uitgezocht en met me hebt bekeken". Je gaat op eigen initiatief langs opa en oma, omdat je ze nog niet hebt gezien na Lloret en Panama en dat stemt ons dan weer zo gelukkig. Heerlijk hoe jij dit soort dingen oppakt en aanpakt!

Lieve Jesse,
De foto's terugkijkende prijzen we ons gelukkig dat jij nog met ons mee wilde en hebben we echt ons gezinsleven samen, met vijven, drie weken kunnen vieren in Panama. Genoten van euforische momenten onderwater als je gefascineerd was als je iets tofs zag. Genoten van de momenten dat de kleine Jesse bovenkwam (bijvoorbeeld tijdens onze wandeling op Zappataya). En vooral ook genoten van de knuffels die de dames nu wel mochten geven, de handen van jullie drie inelkaar als jullie het water inrenden, de handstand in het water, het klimmen in bomen, de vele spelletjes die we deden en nog vele andere momenten.

We hebben het met je besproken.....een vakantie volgend jaar. Dat we het heerlijk vinden als je weer mee gaat, maar dat we je nog meer gunnen ook je eigen vakantie herinneringen te maken. Met vrienden, met een vriendin, alleen. We gunnen je gave eigen vakantie herinneringen te maken, omdat we onszelf beseffen dat dat voor jou nog gaver zal zijn dan dezelfde dingen met ons doen. Zelf ontdekken is spannender. Wij weten dat jij genoeg lef en reislust in je hebt om er iets moois van te maken. En we hopen dat je dat kleine jongetje met z'n enorme brede interesse dan vaak loslaat. Zo heerlijk enthousiast en onbevangen dan! Maar weet dat je altijd mee mag en wij dat meer dan geweldig vinden!

We gunnen je voor dit schooljaar dat je ervaart en bevestigt krijgt dat deze studie echt bij je past. En anders, dat je de knoop doorhakt en naar je gevoel luistert.. stoppen of switchen kan ook he! Maar nog meer gunnen we je fijne momenten met "oude" en nieuwe vrienden en een ontzettend mooie verliefdheid!!! Bedankt dat je zo'n fijne reisgenoot was! En tof dat je weer een vinkje mocht zetten op je wishlist met het duikbrevet halen!
Dromen durven en gewoon doen.

Lieve Yara,
Jij werd ook deze vakantie aangetrokken tot de mensen en hun leefomstandigheden. Echt genoten van de momenten dat jij lachte. Vooral de momenten waarop je te kennen gaf dat bepaalde activiteiten echt jouw ding waren (raften) en de momenten dat je vol passie vertelde over je eet-avonturen in Panama. Dan kom je zo grappig uit de hoek. De zussen incidentjes.... ja die waren er ook. Helaas....ook op vakantie. Maar er waren zeker ook hele fijne zussen momentjes. Jouw euforie toen dat paard in Santa Fe op hol sloeg en je bleef zitten en het echt gaaf vond, terwijl je aan het begin van de rit wat onzeker en angstig was. De rust en kalmte tijdens het duiken, want dat soort dingen doe jij gewoon. Genoten van de momenten dat je weer de auto uitstapte om dingen te regelen in het Engels. En ik heb met een lach naar je gekeken als ik je op bed zag liggen met je Netflix serie aan het einde van een vermoeiende actieve dag. Zo actief was je door het jaar heen niet. Dat betekende voor jou en voor ons telkens weer vroeg slapen.

De laatste week thuis had je wel weer zin in school. Zenuwachtig was je voor je klas! Gelukkig kwam je maandag opgelucht thuis met een prima rooster en een prima klas. Nova en Pleun! Daar had je op gehoopt. De eerste dagen school deze week waren als vanouds. Jij, vol enthousiasme pratend over de inhoud van de vakken en alles daaromheen. Je wilde ons zelfs alle namen van klasgenoten voorlezen... dit aanbod sloegen we vriendelijk af :)
Je kijkt uit naar je Rome reis en knipt zo, net als ik, het schooljaar in stukjes op om erdoorheen te komen.

Ik gun jou dat je toch een leuke jongen tegenkomt die ook hoteldebotel van jou is. Jouw ideeen over vriendjes ed zijn zo puur en romantisch. Geen zoen om maar gezoend te hebben bij jou. Nee, er moet verliefdheid zijn. Heerlijk! Vooralsnog geen gegadigden gespot, geef je aan. Verder hoop ik dat je de balans -leren en leuke dingen- weer onder controle krijgt, net als vorig jaar. Die bepaalde rust ten opzichte van de eerste twee jaren VWO....heerlijk dat je dat hebt kunnen veranderen. De knuffelmomentjes 's avonds zal ik erin proberen te houden. Vertrouw weer op je eigen keuzes en volg je eigen pad. Fijn dat je dat nu al doet. Houd dat vast. En van vakantie plannen voor volgend jaar wil jij nog niets weten.... dat ernaartoe leven zo lang..... dat duurt jou te lang.

Lieve Nyah,
Zo genoten van jou en alle kleine dingen die jij belangrijk vind. Gelukkig mochten we dit jaar wel de Qwixx blaadjes eindeloos gebruiken :) De momentjes zwemmen, het doen van boodschappen, het heel vaak uit eten gaan en de keuzes die je dan moest maken, jouw drie middagen leuke dingen doen met papa en de enthousiaste verhalen bij terugkomst en vooral ook jouw euforie bij het spotten van de walvissen (en wat was je daar goed in). Alles kost jou vaak net even wat meer energie, maar jij deed gewoon mee. Dat hield ook in dat je aan het begin van de avond ook echt moe was. Fijn dat je dat dan ook aangeeft. Heerlijke momenten in zee gehad met je. Bij Las Lajas, bij Santa Catalina waar we een zandgevecht samen deden en bij Zappataya waar jij met je zus 1,5 uur lang zoveel lol had en zoveel gelachen hebt in het water. En daarna mama er nog bij en ons telkens vol water en zand laten spoelen al liggend en kruipend in de branding. Jij, onze beschermer van ons geld!
En je gaf je grenzen aan bij de duikles. Ondanks het feit dat we je misten tijdens de lessen, deed jij daar waar jij je veilig bij voelde. Heel goed geluisterd naar je buikgevoel. Trots waren papa en ik, omdat je deed wat goed voor jou voelde. We hebben al gebeld voor een proefdruk in Nederland, wat denk je daarvan?

Lieve Nyah,
Een nieuwe richting ga je doen dit schooljaar. Een nieuwe klas en weer nieuwe mensen om je heen. Wij hopen dat jij net zoveel plezier en gedrevenheid zal hebben als afgelopen jaar. Wij gunnen je boven alles fijne vriendschappen toe dit jaar, zodat ook jij op stap kan met vriendinnen. Wij zijn ervan overtuigd dat je een goed besluit hebt genomen dat past binnen je mogelijkheden. En tuurlijk helpen we je graag! Je bent er weer klaar voor. Het nieuwe schooljaar kan beginnen.

Lieve Joerie,
Het zit er weer op! Erover nadenkende was het vooral een reis waarin we onze kinderen kennis lieten maken met wat jij leuk vindt op het water. Voor jou een terugblik naar vroeger waar jullie een surfplank hadden en jij uren met dat ding op het water was. Leuk te zien dat onze kids ook zo'n passie hebben voor water. Het kennismaken met het duiken was het doel voor deze vakantie. Dat ingrediënt moest aanwezig zijn. En wat waren we enthousiast he! Jij lachen als wij drieën 's avonds theorie zaten te leren op vakantie. Maar we did it! En nog belangrijker... het smaakt naar meer! Het was meer dan leuk vonden we alledrie. Als onze kids in het water bezig zijn, zie ik je blik van herkenning gevolgd door een glimlach. De momentjes puzzelen en de weg zoeken met Jesse, de middagen Quality time met Nyah waar jij zo van hebt genoten en onze blikken die elkaar kruisten als Yara iets enthousiast begint te vertellen....al deze herinneringen zijn nu alweer zo onbetaalbaar. Dit jaar was je Robinson in plaats van McGyver. Klimmen in bomen, het openmaken van kokosnoten, het klimmen in touwen. Ach, jij doet het gewoon allemaal. Altijd even creatief in oplossingen vinden. Ik heb Robinson en McGyver in 1 man; lucky me! Daarom kan ik met jou de hele wereld over! Dat is een heerlijk vooruitzicht! Welke ingrediënten zullen we uitkiezen voor ons volgend avontuur?

Mijn eigen thema van dit jaar heb ik eerder benoemd: gewoon gelukkig zijn en mezelf dat beseffen,telkens weer, en samen het leven vieren. En eigenlijk is dat de samenvatting van onze Panama-reis! Drie weken lang zoveel samen doen, echt actief zijn iedere dag, samen. Wat was het heerlijk!

En nu, nu zijn we klaar voor een nieuw reisavontuur! Het is nog ver weg, maar het brainstormen is begonnen. Door er langzaam mee aan de slag te gaan, halen we het volgend reisavontuur al weer wat dichterbij. En tussendoor, genieten we van kleine en grote momenten waarop we samen het leven vieren en gelukkig zijn.

Panama was prachtig, in alle opzichten!

X
Mama