Fietsen naar Playa Bluff en het final exam Padi! - Reisverslag uit Isla Colón, Panama van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Fietsen naar Playa Bluff en het final exam Padi! - Reisverslag uit Isla Colón, Panama van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Fietsen naar Playa Bluff en het final exam Padi!

Blijf op de hoogte en volg Bianca

04 Augustus 2017 | Panama, Isla Colón

Lief gezin,

De dagen zijn hier lekker overzichtelijk en gestructureerd. Er zit zelfs een ritme in met de praktijk iedere ochtend en de theorie iedere middag. En de tijd daartussen, verloopt iedere dag redelijk hetzelfde. Het is low-season hier op Isla Colon, dus rustig. Men komt hier echt om te surfen, duiken en te snorkelen. En de jongeren om te feesten. Vandaag mogen we wat later beginnen, zo rond half 8. Toch staan Yara en ik om half 7 op om alle samenvattingen theorie nog door te nemen. Zou toch jammer zijn als we het papiertje niet in de wacht slepen vandaag. Al met al is het duiken intensief. s Avonds hebben we het wel gehad. Zijn dan echt moe van de hele dag actief zijn en het warme tropische weer. Dat geldt ook voor papa en Nyah die ook ieder dagdeel nog erg actief zijn geweest. Vandaag huren zij een fiets om Isla Colon te ontdekken en te gaan zwemmen bij Playa Bluff. En wij, wij doen twee fundives vandaag.

Alle duikinstructors die we afgelopen dagen hebben ontmoet, zijn zo relaxed en chill. Zo vrolijk, aardig en behulpzaam. Iedereen werkt samen. In onze boot gaan vandaag twee Deense meiden mee. Zij hebben 5 jaar geleden in Honduras hun open water padi en advanced padi gehaald, maar daarna niet veel meer gedoken. Hier doen ze 5 duiken om er weer een beetje 'in' te komen. Gezellig gesprekje op de boot. Hun instructor, ditmaal uit Argentinië, vertelt over haar laatste reisje van een maand naar Nicaragua. Aan haar lippen gekluisterd....Ook de meiden zijn al op veel plekken geweest.

Met het klaren van m'n oren heb ik de grootste uitdaging iedere duik. Eenmaal onderwater, geniet ik vandaag. Van jullie, Jesse en Yara! Wat zijn jullie toch kalm en beheersd en wat hebben jullie het toch snel onder de knie. Toen ik jou Jesse daar gisteren over complimenteerde, zei je " mam, alle vakanties toen we klein waren, oefende papa met ons en snorkels in de zee". Maar Jesse, jij voelt je echt als een vis onder water. En dat zien Yara en ik allebei. Yara doet het top met haar rustige manier van voortbewegen en adem halen. Zij verbruikt het minste zuurstof per duik. En ik, ik heb de vaardigheden inmiddels onder de knie en flipper lekker achter jullie aan. Jesse spot een murene, zeeslang, vandaag. Hij wijst onder water een paar keer en Yara en ik kijken....maar zien het niet meteen. Best een joekel! En er echt uitziend als een slang. Kleuren vervagen onder water. Vandaag voor het eerst 18 meter diep. Dwz weinig kleur. Het water is troebel. Het waait en het is niet echt de beste duiktijd. We spotten prachtige vissen. Kaivin speelt er met 1 en Jesse jij spot een hele mooie kleine. En we zien een mega Kings crab. De Caribische zee zit vol kleinere gekleurde vissen. De haaien en walvissen zwemmen in de Pacifische zee, die we over een weekje ongeveer zullen inspringen met onze duikuitrusting aan. Kaivin kent wel een leuke duikschool in Santa Catalina, waar je in Coiba gaat duiken. Haaien gegarandeerd...verschillende soorten. En schildpadden....die wil jij graag zien hè Yara. Dat noteren we dus als to-do voor daar.
Tussen de twee duiken in, zijn we aan de zee-oppervlakte en wordt Yara zeeziek. Toch besluit ze de tweede duik mee te doen, maar daarna is het over. De zee is onrustiger dan afgelopen dagen en we hebben geen reistabletje op. En daar heeft Yara eigenlijk dan altijd last van. De tranen over dr wangen, zo ziek voelt ze zich even.

Even een pauze met papa en Nyah die enthousiast vertellen over hun fietstocht op Isla Colon naar Playa Bluff en het zwemmen met hoge golven. Wat eten, een spelletje en Yara is weer opgeknapt. Daarna gaan we terug voor ons final exam. 50 vragen theorie en 10 vragen rdp tabel. Yes, weer een vinkje op onze wishlist. Vanaf vandaag zijn we officieel gecertificeerd en mogen we overal ter wereld duiken, want we halen het allemaal. Top! Trots op ons!
De onderwaterwereld van de hele aardbol ligt voor ons open....

Gezien onze geplande excursie van morgen en de nachtduik morgenavond besluiten we weer lekker uit eten te gaan. Ditmaal Indiaas. Gezellig praatje met wat andere Nederlanders. Drie tafels op rij, drie Nederlandse gezinnen. Wat een toeval! Het eten gaat er weer goed in. Daarna loop ik met de dames nog langs alle souvenirs stalletjes. Enne, jullie doen de eerste aankopen! Tevreden lopen we terug. Ontzettend veel zin in onze dagtocht morgen. We gaan naar de dolfijnen! Iedereen wilt die zo graag zien!

Op dus naar Dolphin Bay morgen! Snorkelset mee, picknickmand mee op de boot en zonnebrand crème in de tas. We kunnen beter snel gaan slapen! Om negen uur ligt iedereen dan ook in bed. Alleen Jesse misschien niet...die ligt nog op de bank beneden te chillen en is aan het genieten van Rens die zomaar plots 10 dagen Pisa heeft geboekt met een meisje dat hij 2 jaar geleden op vakantie heeft ontmoet. ?????

X
Mama

• 05 Augustus 2017 - 06:29

Marion:

WOW! Wat een heerlijkheid....... geniet ervan! Dikke x voor allemaal

• 05 Augustus 2017 - 07:53

Wil:

Kwam vannacht binnen Nyah gesproken en met haar nog gehad wanneer er een verhaal kwam we willen toch op afstand van jullie reis genieten
    Liefs

• 05 Augustus 2017 - 12:35

Danielle:

Wat een gave avonturen weer! Het is weer genieten om met jullie mee te mogen reizen.
    Heel veel plezier nog allemaal en geniet ervan maar dat zal niet zo'n probleem zijn ;)
    Ik kijk al uit naar jullie volgende avonturen xxx