Nieuwe pistes verkennen in Lanslebourg - Reisverslag uit Termignon, Frankrijk van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Nieuwe pistes verkennen in Lanslebourg - Reisverslag uit Termignon, Frankrijk van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Nieuwe pistes verkennen in Lanslebourg

Blijf op de hoogte en volg Bianca

18 Februari 2015 | Frankrijk, Termignon

Vandaag staat Lanslebourg op het programma voor de drie musketiers! In Termignon zijn alle pistes ontdekt dus nu op zoek naar nieuwe routes. Joerie heeft uitgevogeld welke liften hij allemaal moet nemen om op de top van 2800 meter te komen. Omdat het wat verder is, besluiten ze de hele dag op pad te gaan en onderweg iets te eten. De rugzak wordt vandaag gevuld met wat meer pakjes, koekjes en snoepjes.
Om negen uur stappen ze de eerste lift in. En Nyah en ik hebben onszelf dan weer bij ons groepje mede skiërs gevoegd.

Het skiën gaat goed, de sneeuw verdwijnt ietwat en sommige plekken zijn wat ijzig. Het lijkt op een stralende zomerdag. Wij starten met de green bordercross. Een route vol heuvels waar je overheen glijdt. Nyah gaat ook naar boven. We leren hoe om te gaan met een ijzige baan, de controle te houden. En hoe we de pistes moeten 'lezen'. Opnieuw ervaar ik de leraar als een prima gids. Hij legt uit, laat oefeningen doen en is zo relaxed. Kids van drie vier jaar gaan hier in de lessen ook al naar boven en van rood. Die kleintjes glijden met het grootste gemak de berg af. Soms houd je je hart even vast.

Om half twaalf wacht Nyah me beneden op. We besluiten op een terras in de volle zon plaats te nemen. Jas uit en iets lekkers bestellen. Nyah kiest een crêpe caramel en ik chocolade met banaan. Die van Nyah is het lekkerst. We bestellen ook nog een groot bord friet. Dat is zoveel dat we het samen niet op krijgen. Na een klein uurtje binden we de latten weer onder. Hop, met de stoeltjesliften naar boven. Nyah heeft de snelheid er aardig in. "Dankjewel mama voor het eten", daaruit blijkt hoe ze de kleine dingen waardeert en nog fijner hoe ze deze als bijzonder ervaart. Ik vertel haar over evenwicht en gewicht in de stoeltjeslift en dat we vanochtend schuin hingen. Aandachtig luistert ze. Samen doen we wat routes om daarna thuis samen het kolonisten kaartspel te doen. Ze is er erg goed in en zegt dat ze een tactiek heeft. Ze wilt hem vertellen, maar ik zeg haar hem voor zich te houden. Je wilt toch winnen? Eens kijken of je tactiek goed is dan.

Om kwart over vijf komen de drie musketiers binnen. Ik zet een soepje voor Jesse en Yara neer, kinderbiertje erbij en de enthousiaste verhalen komen vanzelf. Inmiddels kan papa straks een blooper film maken. Iedere dag weer worden einde dag de gopro filmpjes bekeken. Dat is genieten, samen de momenten herbeleven. Er wordt gekletst en verteld bij de filmpjes. Heerlijke momenten aan de tafel! Snel kook ik wat. Yara wilt nog sleeën na het eten, Jesse naar de wifi. Ik neem aardrijkskunde nog door met Yara en lees nog heel wat bladzijden voor haar voor uit haar Nederlandse boek "Bangkok boy". Bij de sex-achtige passages uit het boek, slaat ze haar handen voor haar gezicht. Ik lees ongegeneerd gewoon verder. Nyah speelt skibo met Joerie. Daarna chocolade en nog een kaartspelletje kolonisten. Dan duiken we het bed in! Iedereen is moe.