9/11 and Fifth Avenue - Reisverslag uit Long Island City, Verenigde Staten van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu 9/11 and Fifth Avenue - Reisverslag uit Long Island City, Verenigde Staten van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

9/11 and Fifth Avenue

Blijf op de hoogte en volg Bianca

30 April 2014 | Verenigde Staten, Long Island City

Lieve Yara,

Vandaag regent het hard, heel hard! Gelukkig kunnen we paraplu's lenen in het hotel en hebben we poncho's bij. We gaan eruitzien als wandelende vuilniszakken vandaag. Na een ontbijt bij Tozt Café gaan we met de Subway naar het World Trade Center. Tickets voor Memorial 9/11 hebben we thuis al geregeld. Ieder nadeel heeft z'n voordeel. Regen, dus nergens wachten. Als we aankomen moeten alle jassen, tassen ed in bakken en gaan we door de bodyscan. Er hangen daar foto's van landen waar de slachtoffers van 9/11 de dagen na de aanslag herdacht werden. Het leefde inderdaad in 2001, het was onwerkelijk. Vier vliegtuigen die binnen een tijdsbestek van twee uur proberen op belangrijke locaties in The US in te slaan. Ik weet het nog als de dag van gisteren. Ik werkte toen bij ABN AMRO Oosterhout. Samen met collega's keken we naar de beelden op de televisie, de twee torens die instortten. Toen zo ver weg, maar nu staan we bij de plek waar de North en South toren stonden. Het weer past bij het gevoel en de gebeurtenis. Het heeft de New Yorkers wel verbonden. De camera durf ik bijna niet uit de tas te halen zo hard regent het. Toch, vanonder de paraplu, maken we er wat. Deze gedenkplaats, twee grote watervallen op de plek waar destijds de twin towers stonden, even groot als de twin towers. Op de randen de namen van de drieduizend doden. Ons oog valt op een witte roos. Later lezen we dat er op de verjaardag van het slachtoffers een roos wordt geplaatst. Mooi gebaar! We praten kort met een man van de security. Hij kende persoonlijk niemand die op dat moment in de towers aanwezig was. Wel een broer van iemand die hij kent. Die jongen had drie dagen vantevoren een nieuwe baan gekregen in de Twin Towers. Familie blij, drie dagen later overlijdt hij. De planning was om een rondleiding te nemen gegeven door iemand die iemand verloren heeft tijdens de aanslag. De hevige regen zorgt ervoor dat we dat nu liever overslaan. Het is koud. Het museum is nog niet open, 21 mei pas. Een zeer mooie gedenkplaats. We kunnen niet anders zeggen. In de winkel kopen we wat kaarten en lezen we de tijdlijn. O ja, het was toen ook de eerste keer dat er een internationale vluchtstop was. En dat alle locaties in de US, waar veel mensen komen, ontruimd werden... Empire State Building en Disney World bijvoorbeeld. We kijken een film en opa koopt een NYPD pet als aandenken. Vervolgens lopen we naar de St Paul's Chapel. Ten tijde van de aanslag diende deze kapel als rustplaats voor de rescue workers. Er hangen foto's, embleems van hulpverleners slachtoffers, briefjes aan nabestaanden ed. Toevallig komt er op het moment dat wij er zijn ook een voorgangster die een gebed opzegt. De vlag van de inwoners van Oklahoma, allemaal boodschappen van mensen om de nabestaanden en rescue werkers die dagenlang bezig zijn een hart onder de riem te steken.
Indrukwekkend!

Daarna lopen we een warenhuis binnen. En wat voor 1: het is een soort outlet warenhuis genaamd Century 21. Niets voor ons, niet modern. Trendsetting zijn de New Yorkers tm heden nog niet in onze ogen. Gewoon doodnormaal, net als wij. En op een enkele wat dikkere New Yorker na, is dat ook niet anders dan thuis. Het valt jou op dat het telefoongebruik in de metro hetzelfde is als in Bangkok in de skytrain. Volgens mij is dat overal ter wereld hetzelfde. Altijd maar die telefoon!

Daarna op zoek naar een eettentje voor de lunch. Komen we toch bij een soort biologisch leuke tent uit! We nemen plaats aan een hele lange tafel waar meer mensen gezellig kletsend zitten te eten. Jij kiest voor een salade, wij voor verschillende soorten brood met beleg. Alles supervers. Verse jus en onze lunch is compleet. Tien passen verwijderd van 5th Avenue zitten we te lunchen. Opa vraagt koffie maar dat verloopt niet helemaal soepel. Zegt de ober: "Black? Just like me?" en hij wijst naar zijn huid. We moeten er erg om lachen. Ook de tuin met waterval ernaast is prachtig. Dit keer heb jij iets gekozen wat je lust! Een schaal vol vers fruit als afsluiting maakt jouw lunch compleet. Altijd fruit! Je smult ervan.

Daarna vervolgen wij, de wandelende vuilniszakken met paraplu's, de tocht in de stromende regen. Hoeveel regen kan er vallen? Nou, vandaag heel veel!

We komen langs Trump Tower en besluiten naar binnen te gaan. Mooie entree. We mogen tot verdieping vier. Je vindt de sieraden van Ivanka wel mooi. Maar deze vallen bijna in het niet als we even later 'Tiffany's' binnenlopen. Hier was ik 17 jaar geleden ook met papa. Ik herinner me het weer. Niets veranderd. Mama wordt op slag verliefd op een gouden ring met jade groen grote steen. Jeetje, wat een beauty. Een wat oudere meneer staat af te rekenen. Ik zie zijn aankoop liggen en zeg hem: Good choice! Hij komt naar me toe en vertelt en laat me de armband zien die hij 5 jaar geleden hier kocht. Twee jaar later kocht hij dezelfde nog een keer... whaaaaa! Hij was even vergeten welke sieraden hij had gekocht. Deze meneer had zichtbaar smaak. Omdat diamonds the girl's best friend zijn, gaan we hier ook nog even kijken. We zijn samen van mening dat we dit TE vinden. Niet onze smaak.

Fifth Avenue, ondanks de regen is het er stervensdruk. Daar lopen we dan in een van de meest dure winkelstraten van de wereld. Op zoek naar de Apple Store: een iPhone of niet, dat is jouw dilemma vandaag! Je hoopt dat hij hier goedkoper is. Je begint te lachen als je de glazen kubus met het Apple teken ziet. Yes, we zijn er. Aan de rand van Central Park. Paraplu's moeten hier bij binnenkomst in een paraplu- plastic zak. Dat is handig! Zouden wij in Nederland ook best kunnen overnemen. De winkel blijft dan droog. Goede uitvinding! Iedere winkel heeft vandaag die zakken bij de ingang staan. iPhone 4 hebben ze alleen met 8 GB. Dan toch maar de iPhone 5c of 5s? Ik kijk je aan... Jeetje wat een geld. Misschien wat goedkoper maar USD 550 blijft toch veel geld voor zon apparaat waar je niets anders mee gaat doen dan dat je nu met je Huwaei doet. Maar ja, idd blijft jouw geld. Gelukkig besluit je er nog over na te denken... Wel met tegenzin, maar dat is dan maar zo, denk ik. We bezoeken St. Thomas church en later ook St. Patrick's cathedral. De laatste staat binnenin helemaal in de steigers. Je steekt met oma een kaarsje aan. Net zoals je dat in de St Paul's gisteren deed ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de aanslag. Als we in een kerk komen..., steken we een kaarsje aan. Een hoge kathedraal valt ons op. Ook daar moeten we bij binnenkomst de tassen open maken. Ook een gevolg van 9/11?

We lopen nog een super Diesel store in. Misschien nog iets leuks voor papa? Bij de H&M passen jij en oma kleding. Helaas zit er maar 1 kledingstuk naar je zin bij. We gaan nog een hele grote andere winkel in, naam even vergeten. Helaas staat er bij Abercrombie and Fitch een megarij voor de deur om binnen te komen! Die ontblote bovenlichamen van mannen zijn in trek! We besluiten hier maar voorbij te lopen met gezien het rotweer. We passeren Fendi, Gucci, Armani, Chanel eigenlijk alle 'grote namen'. Een voor een met megamooie winkels en allemaal met beveiliging.

Opa zetten we op Times Square in de Ierse pub. Wij gaan nog even op sneakerjacht. Helaas! Net als thuis is jouw maat altijd snel uitverkocht. We besluiten bij opa wat te gaan drinken. Jij hebt inmiddels wel trek. Een portie krulfriet wil jij wel! Opa en oma de specialiteit van het huis met een glas wijn. Daarna met de Subway weer terug naar het hotel. Het is ontzettend druk en gezellig onder de grond. Allerlei straatmuzikanten vertonen hun kunsten. We blijven staan bij een man die top 40 muziek zingt. Een zwerver staat voor hem te dansen. Een andere zwerver ziet ons foto's maken en genieten van de muziek. "It's my brother!" roept hij steeds. Jij geeft de zanger wat geld.

We hebben weer zon 12 uur buiten doorgebracht. Onze schoenen zijn drijfnat! Een lekkere warme douche zorgt ervoor dat we lekker kunnen slapen.

Je bent bekaf, xx mama

• 02 Mei 2014 - 07:54

Wil:

Hallo mooi dat de regen jullie dag niet heeft verpest en genoten hebben jullie als ik je verhaal lees
    Heel veel liefs Wil

• 02 Mei 2014 - 17:12

Natalie:

Wauw schat, wat heb je toch weer veel gezien vandaag.
    Kippenvel loopt hier over mijn huid als ik nadenk over het al die slachtoffers. Dus zal voor jullie helemaal indrukwekkend zijn.
    Lieve schatten geniet ervan.......
    Dikke kus