Een hoefijzer brengt geluk! - Reisverslag uit Kreta, Griekenland van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Een hoefijzer brengt geluk! - Reisverslag uit Kreta, Griekenland van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Een hoefijzer brengt geluk!

Blijf op de hoogte en volg Bianca

29 April 2016 | Griekenland, Kreta

Lieve Nyah,

Vandaag stappen we voor de laatste keer deze vakantie op het paard. Wat een unieke dagen zo met tweetjes. Maar het is goed geweest zo. Nog 1 rit en dan zeggen we de paarden gedag. Je slaapt wederom nog en bent nog moe als ik je wakker maak. Maar de laarzen gaan weer snel aan, want je wilt na het eten zo snel mogelijk naar Milou. Helpen! Vanuit Nederland hebben we een bedankkaartje meegebracht met een doosje merci. Het zijn de kleine dingen die het doen immers. Jij schrijft het kaartje. Na het ontbijt, ditmaal met Elena en Maria ook aan tafel, loop je naar de stallen. Milou is zichtbaar verrast door dit kleine gebaar. Maar....zegt ze..."Nyah, ik heb ook iets voor jou!" Met een glimlach kijk je me aan. Een hoefijzer van Mangas. Een gekregen hoefijzer brengt geluk. En dat is het enige dat je nodig hebt voor een zo goed mogelijk gezond leven, een dosis geluk!

Jouw dag kan niet meer stuk! Op zoek naar een edelsteen als souvenier hoef je niet meer. Dit is denk ik het mooiste souvenier dat je kan meenemen. Naar een stadje gaan in de middag is van de baan! Jij wilt gewoon bij Velani blijven. Zwemmen en spelen. Het is ook veel te warm voor winkelen. Het is prima zo, ben ik met je eens. Ooit gaan we terug om het eiland te verkennen en dan gaan we met papa, Yara en Jesse een dagtocht maken bij Velani. Zij zouden namelijk ook wel willen leren paardrijden. Ze laten zien waarom dit een bijzonder plekje op deze wereld is.

Even terug naar de tocht van vandaag. Deze is wat korter. We gaan de berg waar Velani op ligt berijden. Steil omhoog. Slechts 1 drafje vandaag omdat de rest van de wegen te gevaarlijk zijn, te steil. Wederom op dezelfde paarden maar dat is ook prima want het is al een kunst op zich om ze niet te laten glijden. Boven 'parkeren' we de paarden ergens en via een steile trap klimmen we naar een grot te voet. Training voor de beenspieren noemt Milou het. Gelukkig genoeg water in de zadeltas. Het is de kapel van de heilige van vruchtbaarheid. Wederom denk ik; "zo, dat is mooi meegenomen, niet toevallig!" Vaak komen er vrouwen die zwanger willen worden om te bidden voor vruchtbaarheid of moeders van die vrouwen. Ik bid zonder dat jij het in de gaten hebt voor jou. Voor vruchtbaarheid later en voor de 50% goede genen zonder ziekte bij jouw kinderen. Twee gelukjes op 1 dag! Daarna de weg terug naar beneden. Zo glad voor de paarden dat we een stuk moeten lopen. Mooie Panorama uitzichten. Strakblauwe lucht. In de stallen sponzen we de paarden. Een laatste aai en het is gedaan. Het laatste contact met de paarden is geweest. Milou zegt dat ze trots op ons is en dat we veel hebben bijgeleerd.

Effe Skypen met Jesse die later zelf terug belt, omdat hij een topsalaris had. Veel gewerkt, ook op zondagen en feestdagen en een bonus erbij. Hij is trots en blij. "Lijkt me verstandig dat we internetbankieren gaan regelen voor je en een eigen spaarrekening". "Laten we beginnen met de lessen omtrent sparen en hoe met geld om te gaan". Hij lacht. Papa heeft blijkbaar net hetzelfde gezegd. Leuk gespreksonderwerp voor als we thuis zijn. Benieuwd naar hoe hij er zelf over denkt. Jij bent een spaarder. Koopt zelden iets. Voor de vakantie wel je lang gewilde oxboard gekocht. Zelf betaald. Samen met Sterre gaan halen. Papa en Claudia moesten oordopjes indoen zo blij waren jullie. Goed de voor- en tegens afgewogen en jij hebt de bijbehorende risico's aanvaard. Eerst waren we tegen, maar je argumenten zijn goed dus heroverwogen wij. Ook jij staat je mannetje voort wel. Yara komt niet op Skype. Ties is gearriveerd! Knap van je zus. Gelukkig veilig genoeg om hem mee te nemen. Als ik papa later spreek zegt hij dat hij zich keurig zelf kwam voorstellen, hij er netjes uitzag en Yara glunderde toen papa zei dat ze echt een leuk vriendje had.

Met 29 graden is het echt bikiniweer. Dus bikini's aan en naar het zwembad. Lekker nog even samen zwemmen daarna naar het huisje om een bad te nemen. Haarmasker in en daarna masker op het gezicht. Spelletje mee naar het restaurant. Nog 1 keer jouw favoriete champignons, een groentesoep vooraf en verse friet erbij. En een muntthee. Zijn wij al de hele week dol op. Na nog een spelletje Qwixx in bed doe jij snel je ogen dicht.

Lieve Nyah, we hebben deze week lekker samen buiten gereden. Schone berglucht, goed eten en aardige mensen om ons heen. Het was een enorme belevenis, waarbij we soms ook gewerkt hebben als paarden. Het mama-Nyah weekje is voorbij morgen. Een mooie herinnering gemaakt voor in jouw rugzak. En voor die van mij! Ik blijf lessen volgen bij de manege om elders op een ander tijdstip weer met jou samen te kunnen rijden. Nooit gedacht vantevoren dat het rijden zo'n gevoel van vrijheid zou geven. Ik vind ons stoer! Helemaal als ik terugdenk aan al die steile hellingen en galopperend door de bochten. We did it all! Je bent klaar voor de laatste fase groep 8. Schoolkamp en musical nog voor de boeg. Het aftellen kan beginnen. Me realiserend dat ik je acht jaar geleden met tranen in mijn ogen achterliet bij juf Annet breekt de volgende periode bijna aan. Soms moest de juf je echt losrukken van me, zo erg huilde je. Nu met de grootste plezier naar school. Liefst alleen of met Danique. We hebben gezegd dat we 1 doel hadden voor jou. Al hadden in onze ogen dingen vaak ook beter gekund, we zijn dankbaar dat ons voornaamste doel is bereikt: jij zit en zat altijd lekker in je vel op De Bloemaert. Vaak moesten we de touwtjes aantrekken voor wat betreft andere afspraken, maar goed dat deden we dan ook. Bedankt lieverd dat je me zo hebt geholpen met je aanwijzingen en dat je zo bezorgd om me was. En dat je zo je best doet op school en altijd met een lach naar school gaat. Dat wens ik je ook op het Reeshofcollege toe: dat je iedere dag maar met veel plezier naar school gaat, want dan komt de rest vanzelf! Tijd om naar huis te gaan. Vooral papa heeft ons erg gemist. Lieve sms-jes en lieve woorden via FaceTime! Samen gespaard voor deze reis voor jou. En ik mocht hem met je meebeleven. Ik had het voor geen goud willen missen! De comfortzone verlaten en zelfvertrouwen weer meer gegroeid. Dankjewel meid. Ga maar aftellen naar kamp. Dan gaan papa en mama de puntjes op de i zetten voor ons grote Afrika-avontuur. Ons aftellen is met het eindigen van dit avontuur begonnen.

Love you, supertrots op je, je deed het toch allemaal maar!
X mama

• 29 April 2016 - 22:12

Marion:

Goede reis naar huis! Een dikke knuffel voor jullie beiden.....XXX

• 29 April 2016 - 22:12

Thea:

Wat kan ik hier nog bij schrijven.
    Ik ben super trots op jullie hoe jullie dit toch maar samen hebben gedaan.
    Ik hou van jullie X

• 29 April 2016 - 23:26

Levi:

Goede terugreis en mooi geschreven Bianca!

• 30 April 2016 - 00:31

Jolanda:

Wat een genot om jullie gewéldige samen avontuur mee te mogen beleven.
    Een mooie herinnering die jullie opslaan en nooit meer afgepakt kan worden.
    Dikke kus

• 30 April 2016 - 07:28

Miranda:

Wat mooi geschreven. Zo te lezen een fantastische belevenis. Geniet samen lekker na van deze mooie reis.

• 30 April 2016 - 08:54

Tara En Natalie :

Lieve Nyah en tante Bianca,

Fijn dat jullie het leuk hebben gehad. Mama zit bijna te huilen zo mooi heb je geschreven. Jeetje wat mogen jullie je gelukkig prijzen met jullie gezin. Een prachtige basis voor elke kind die zich uniek mag voelen.
    Geniet van de ervaringen en boost die deze reis jullie heeft gegeven. Op naar het volgend avontuur. Goede reis x

• 30 April 2016 - 14:42

Oma Van Schijndel:

W A T een geweldig verhaal wat hebben jullie genoten geweldig geniet er nog maar lekker van na ...groetjes van Oma van Schijndel uit Goirle

• 30 April 2016 - 16:06

Opa & Papa Poppelaars :

Op het moment dat jullie in het vliegtuig zitten, voor de terugreis van Kreta naar Dusseldorf, heb ik jullie gehele reisverslag gelezen.
    Wat ben ik supertrots als opa & vader op mijn kleindochter Nyah en mijn dochter Bianca.
    Het was voor jullie een zeer ondernemende week, waar jullie met volle teugen van hebben genoten. Samen hebben jullie veel bijzondere ervaringen opgedaan.
    Herinneringen waar jullie in de toekomst met veel plezier aan terug zullen denken.
    En Nyah het gekregen hoefijzer van het paard Mangas gaat je zeker geluk brengen in de toekomst.
    Een dikke kus voor jullie beiden. Xxxxx