Op de rug van Eros{=liefde}! - Reisverslag uit Kreta, Griekenland van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Op de rug van Eros{=liefde}! - Reisverslag uit Kreta, Griekenland van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Op de rug van Eros{=liefde}!

Blijf op de hoogte en volg Bianca

24 April 2016 | Griekenland, Kreta

Lieve Nyah,

Woww! Wat een locatie!
Het is half 1 's nachts als we aankomen bij Velani in Avdou. Het restaurant is verlicht en Manolis zit al op ons te wachten. Het is muisstil dus we fluisteren.

De vliegreis is goed gegaan. We moesten wel in Düsseldorf een paar keer van de ene gate naar de andere, maar uiteindelijk konden we tien minuten later toch het vliegtuig in. We hebben prima plekken. Jij naast het raam. Vliegen vind jij toch best een beetje spannend. Het is ook alweer drie jaar geleden dat je vloog. Je hebt kriebels in je buik zeg je. Even over praten en dan is het goed voor de rest van de reis. Toch eten in het vliegtuig. Gehaktballen in rode saus, gebakken aardappelen en crackers met smeerbrie. Het smaakt redelijk. Maar daarna eten we toch ieder onze meegenomen boterhammen met oude kaas op. Boven de wolken schijnt de zon en we zien het langzaam donker worden. Het lijkt net stoom zeg jij. Het is bloedheet in het vliegtuig. Jij hebt rode wangen. We doen spelletjes samen en de tijd gaat snel. Iets over tien uur landt het vliegtuig op Heraklion. Via een trap verlaten we het vliegtuig. Jeetje wat een temperatuur.

Op naar de huurauto! Voor mama het spannendste deel van de reis. Gelukkig hebben we desk 26 snel gevonden. Er gebeuren allerlei dingen die ik niet vertrouw, maar goed ik weet van mezelf dat ik ook wel erg wantrouwend ben in deze situaties. Tot drie keer toe loop ik dan ook terug met m'n contract en met jou. De derde keer zeg ik de Griek dat ik nu boos ben. Lege tank! Donker en we moeten nog een uur rijden. We veranderen het contract en hij rijdt mee met me naar het benzine station. Hij is behulpzaam, kan er ook niets aan doen en ik bedank hem. Daarna navigatie aan en daar gaan we dan. Gelukkig is het grootste gedeelte over een soort snelweg. Maar ja ook dat is opletten als je de weg niet kent. Chersonissos zie ik op het bord. Heb ik over gelezen dus we zitten goed. Als het nog 6 km is, roep jij "Jeuj we zijn er bijna!" Je zit letterlijk te springen op je stoel. In het dorpje Avdou vraag ik even na voor de zekerheid waar we de ongeasfalteerde weg op moeten. Die weg blijft maar duren. Een weg naar boven, de berg op. Met jouw goede geheugen en mijn dosis lef gaat het met tweeën helemaal goed komen. Mijn spannendste deel alleen met jou zit erop als we veilig arriveren. Snel naar het huisje, koffers neerzetten, tanden poetsen en het bed in.

De volgende morgen zien we pas echt goed waar we zijn. De vogels fluiten, de zon schijnt, het uitzicht over de bergen adembenemend. Geen tweepersoonsbed maar dat lossen we vanavond op. In het restaurant krijgen we warme broodjes , Griekse yoghurt met honing en muesli en verse jus. De dag begint goed!

We proberen opa te bellen die jarig is, maar die krijgen we niet te pakken. Papa en Yara wel. Even bijkletsen en dan snel de paardrijlaarzen aan. Om half tien staan we bij de stallen. Eros staat op jou te wachten, Apollon op mij. We borstelen en zadelen mee op. Milou, ook Nederlands, is super relaxed en we kletsen gezellig. Er vertrekt vandaag een grote groep Duitsers. We zitten met 1 andere vrouw deze week in de groep, Manuela. Zij is hier al voor de vierde keer en zegt dat het erg goed is. Alle tijd en goed eten. Klein groepje, heeel fijn.

Bepakt en bezakt vertrekken we. Goed ingesmeerd met zonnebrand en een fles water mee. Ik rijd als laatste, jij voor mij. Berg op, berg af. Via het Monchos plateau naar Monchos stad en via Avdou weer terug. Prachtige uitzichten, stap draf en galop afgewisseld. Telkens als we in galop gaan, juich jij. Dat vind jij het leukst. Niets is eng, jij bent relaxed, en ik ook. Ik weet hoe ik moet corrigeren en voel me veilig. Na vijf minuten weet ik zeker dat het wel goed komt deze vakantie te paard. Langs olijfbomen, sinaasappelbomen en vijgenbomen. Rust en genieten van de natuur. Mama moet Apollon aardig door laten stappen. De eerste keer galop is geen galop maar een snelle draf. Vanaf dat moment gaat het prima. Jij bent relaxed zo zittend op het paard. Dat doe je gewoon. Een hele andere ondergrond dan bij de manege. Rijden buiten is echt wel een verschilletje. Veel met lange teugels om de paarden goed te kunnen laten klimmen. Na een uurtje of vier op de rug van het paard is het ook weer fijn om af te stappen. Daadwerkelijk even met o-benen lopen. Dat voelen we wel. Maar na even lopen, zakt dat gevoel snel. Afzadelen, borstelen en daarna weer op stal zetten.

Daarna tijd voor de lunch! Honger hebben we wel van de buitenlucht gekregen! Velani salade, salade met walnoten, dressing en paprika. Heerlijke warme broodjes en een trio van sausjes om erop te smeren. Een soort kruidenboter, een soort bietenboter en tzatziki. Als we alles op hebben, wil ik vragen of ik dit moet betalen. Begint de serveerster te lachen. Het is nog niet klaar! We krijgen nog kip en aardappelen uit de houtoven. Die staat op zondag aan. Ook jij smult van de kip, maar daarna zitten we propvol. Jij herhaalt lachend wat er gebeurde. Wij dachten dat we klaar waren, maar er volgde nog meer eten. Alles vers! Goed eten!

Snel even met de auto naar de supermarkt om wat drinken en lekkers in te slaan. We kunnen de weg vinden!

Het is een graad of 24 vandaag. Het laatste stuk van de rit was aardig warm. We besluiten te gaan zwemmen. Jij fopt mij dus ik lig er als eerste in! Spelletjes doen met een balletje. Het water is best lekker als je erin bent. De musjes komen zich badderen aan de waterrand. Daarna effe opdrogen en dan onder de douche. Even al dat zweet van vandaag afspoelen. Fris en schoon gaan we buiten een spelletje Qwixx doen. De bedden stonden niet naast elkaar dus daar brengen we nu even verandering in.

Tijdens het avondeten schuift Manuela aan. De dochtertjes van Sabine en Manolis komen kennis maken. Jij helemaal in je element. We eten de eerste Griekse salade met feta en olijven. Heerlijk! Verse frietjes brood en lamsvlees uit de houtoven. Wat een hoeveelheid eten. Daarna nog een spelletje Qwixx met Maria en Elena onder het genot van verse muntthee. Rond half tien lopen we naar ons huisje. Tandenpoetsen en lezen uit het nieuwe boek van Carry Slee dat in papa's verrassingspakketje zat. Na drie bladzijden voel je je moe. Ik ook. We kroelen samen en vallen snel in slaap.

Galopperen vond je geweldig vandaag! Eros was lief.

Slaap lekker,
Mama

  • 25 April 2016 - 15:40

    Wil:

    Hallo fijn om te lezen dat het zo leuk is
    Knap Bianca wat die paar lessen toch hebben gedaan dat je door de bergen rijdt
    Nyah kijk al uit om je weer te zien en onder een spelletje op maandag te genieten van je verhalen
    Kijk weer uit naar het volgend verslag

  • 25 April 2016 - 17:40

    Marion:

    Wat een heerlijk verslag weer van jullie belevenissen! Dikke kus uit Delft

  • 25 April 2016 - 17:48

    Ncmapoppelaars@hotmail.com:

    Hey zus en Nyah,
    Wat een belevenissen allemaal in de prachtige natuur te paard. Ben nu al benieuwd maar jullie gezichten op foto en film. Geniest samen maar lekker verder x

  • 25 April 2016 - 19:20

    Leendert:

    Hallo lieverds.
    Wat een leuk reisverslag,ik hoop dat jullie heerlijk genieten,saampjes,op naar de volgende dag,met weer zo,n leuk verslag.
    Dikke kus

  • 25 April 2016 - 20:08

    Thea:

    Lieverds weer fijn om te horen dat jullie het naar je zin hebben.
    Geniet van deze bijzondere dagen samen.
    Ik ben trots op jullie en lees graag alle belevenissen van jullie samen,
    Geniet ervan .liefs

  • 30 April 2016 - 04:34

    Jeroen:

    Goed geregeld met die auto zus!
    En wat stoer dat jullie dit samen doen.
    Geniet ervan X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bianca

Actief sinds 16 Juli 2013
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 125431

Voorgaande reizen:

15 Juli 2019 - 15 Augustus 2019

Nieuw avontuur: Cambodja & Laos

01 Juli 2018 - 03 Augustus 2018

Rondreis Peru met opa en oma

29 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Change of plans: Panama!

27 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Op ontdekking op Sumatra, Java en Bali

06 Juni 2017 - 08 Juni 2017

Drie dagen de liefde vieren in Madrid!

10 Augustus 2016 - 04 September 2016

Selfdrive Namibie en Botswana

23 April 2016 - 30 April 2016

Paardrijden met Nyah op Kreta!

19 November 2015 - 21 November 2015

Weekend Londen met zessen

28 Juli 2015 - 04 Augustus 2015

Avontuur in de Ardèche!

17 Juli 2015 - 28 Juli 2015

Vamos à la playa

26 Juli 2014 - 30 Juli 2014

En dan nu.... op ontdekkingsreis!

12 Juli 2014 - 29 Juli 2014

Op de camping in Italie!

28 April 2014 - 04 Mei 2014

New York, wereldstad!

16 Juli 2013 - 08 Augustus 2013

Rondtrekken door Zuid-Thailand

02 Juli 2016 - 30 November -0001

Papa's reis VOOR zijn leven

Landen bezocht: