Fietsen of niet? - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Fietsen of niet? - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Fietsen of niet?

Blijf op de hoogte en volg Bianca

21 November 2015 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Lieve pap, mam,

Vandaag is het vroeg uit bed! Snel een metro naar het begin van de fietstocht. Het is een stuk kouder en het regent. Twijfels over of we de toer gaan doen of niet. Maar eerst maar even een ontbijtje. Vlakbij het beginpunt aan het water Gabriels wharf in een mooi industrieel pand wordt een ontbijtje genuttigd. De bodem voor vandaag is gelegd! Het is gestopt met regenen als we naar buiten gaan. Het waait wel hard. De kou weerhoudt ons echter niet, we besluiten toch te gaan. Weer geboekt bij Baja Bikes, net als de toer eerder dit jaar in Antwerpen en Barcelona.

Sonja is de gids. Een enthousiast vertellende studente die voor haar vijfde jaar in Londen studeert en zo haar inkomsten genereert.

Via de Southbank van de Theems fietsen we naar Londen Eye. Horizontaal gemaakt en via kabels opgetrokken tot een van Londens bekendere attracties. 32 cabines die staan voor de 32 boroughs/wijken die Londen telt. Gemaakt voor de millenniumwisseling in 2000 en eigenlijk bedoeld om als attractie rond te laten trekken, alleen dat is er tot op heden nog niet van gekomen...We fietsen verder naar The Big Ben, The House of Parlement en The Westmister Abbey. Tijdens onze wandeling gisteren hebben we deze trekpleisters al bewonderd, maar het leuke van zo'n toer is dat je achtergrondinformatie krijgt van iemand die deel uitmaakt van het Londense leven. The Big Ben is niet de toren, maar de klok in de toren. Er staan twee torens: The tower of Queen Victoria met de Union Jack erop (koningin tijdens de bouw) en The tower of Queen Elisabeth The 2nd (huidige koningin). The Big Ben is dus niet de toren maar de klok, die je overigens niet ziet. Hij slaat 1 keer per uur, de vier klokken die erbij hangen 1 keer per kwartier. Tussen de twee towers ligt het House of Parlement met daarin The House of Lords en The House of Commons. De Eerste en Tweede Kamer. The Lords worden benoemd door de Koningin, de leden van The House of Commons zijn gekozen door het volk, een directe volksvertegenwoordiging dus. Het grappige is dat aan de achterzijde van The House of Parlement twee cafés zichtbaar zijn, de een groen en de ander rood. De leden van de verschillende kamers zitten in hun eigen -kleur- café. Ook zijn er twee toegangsbruggen, weer 1 rood en 1 groen bedoeld om de kamerleden ieder via hun eigen brug toegang te geven. Of ze ook daadwerkelijk alleen over de rode of groene brug rijden, weet Sonja niet.

Westminster Abbey, nog zo'n prachtig gebouw. Hier zijn William en Kate getrouwd, vinden de kroningen en dopingen plaats. Als we achter de Westminster Abbey zijn, zitten we echt in een rijkeluisbuurt in hartje Londen. The Westminster School is een middelbare school waar men 35000 pond per jaar betaald. 50% van de leerlingen gaat daarna naar Oxford of Cambridge University en is met een diploma daarvan bijna verzekerd van een topbaan. Prachtige huizen voor miljoenen ponden. Alles is hier duurder. Westminster, een wijk waar je rust ziet net naast hartje Londen.

We fietsen verder naar Trafalgar Square. Hier ligt 0-point, hiervandaan worden alle afstanden naar hartje Londen gemeten. National Gallery is hier met z'n vele kunstwerken gevestigd. Alleen Queen Elisabeth heeft er meer in Buckingham Palace, aldus Sonja. Op dit plein worden demonstraties gehouden en hier zie je een herdenkbeeld aan Nelson -die op Napoleon lijkt doordat z'n hand op z'n borst legt. Nelson en Napoleon streden in vroegere tijden tegen elkaar.

Als Sonja de tijd vraagt, zegt ze dat we net op tijd kunnen zijn voor the changing of the guards. In de herfst vindt deze ceremonie eens in de twee dagen plaats, 's Zomers iedere dag. Queen Elisabeth is niet thuis, want we zien The Union Jack ipv The Royal flag. Meer dan 750 kamers telt het gebouw. En dat voor z'n twee inwoners.... Ook zoon Charles die op 2 minuten van z'n moeder af woont, is niet thuis. St James' park was vroeger onderdeel van Buckingham Palace. Hier werd gejaagd, zelfs op geïmporteerde tijgers... Ook importeerden ze Noord-Amerikaanse eekhoorns die de 'eigen' eekhoorns vermoordden. Deze eekhoorns zijn nu nog in grote getale aanwezig, eten uit je hand en zijn duidelijk gewend aan mensen.

De volgende stop is St Paul's cathedral waar we gisteren naar binnen zijn geweest. Het ligt op een heuvel en is het belangrijkste monument in Londen. Na de grote brand van Londen in 1666 is hij gebouwd in Romeinse stijl. Hij dankt z'n bestaan nog omdat er een bom in de Tweede Wereldoorlog niet af ging. Zorgde voor schade, maar de bom ontplofte niet. Via The City of Londen, dat een eigen burgemeester ed heeft binnen Londen, terug naar Gabriels wharf.

Na de fietsen weer ingeleverd te hebben, besluiten we naar Bhorough market te lopen voor een hapje. Een warm hapje om op te warmen. Bhorough market is een druk bezochte markt met allerlei eetkraampjes. Het geheel van mensen en verschillende kraampjes met een industriële achtergrond zorgt voor een gezellig geheel. Het is echter zaterdag en topdrukte. Te lang wachten voor een warm hapje dus besluiten we toch iets binnen te gaan eten. Iedereen eet wat ie wil en we zijn met recht verwend door Fauna afgelopen dagen. Niets tekort gekomen tijdens dit unieke gezellige samenzijn.

Daarna moeten we alweer richting het hotel. Metro weer in en koffers ophalen. Nog even checken of papa met z'n op de eerste dag gekochte lot prijs heeft. Helaas, maar toch voor een pond per dag drie dagen 'lol' gehad van de gedachte 'wat als?'.

Een ideale manier van reizen, de metro. Zo'n 270 metrostations telt Londen, meer dan 450 km lang. In de metro ontvangt Jeroen een app van Hans: Londen Waterloo plein ontruimd, winkels gesloten ivm auto met gestolen Belgische kentekenplaten. Niets van gemerkt, veilig onderweg naar het vliegveld.

Faya is ziek geworden bij het kinderfeestje van Puck dus moet worden opgehaald door Ad. Dit nadat haar konijn dood is gegaan, maakt dit een pechweekend voor d'r.

Op Heathrow wordt nog wat lekkers gekocht voor de kinderen en wat gedronken nadat we door alle controles zijn gekomen. Dat duurde even omdat zowel de handbagage koffer van Natalie als mama open moest.... niet alle liquid ed paste in 1 zakje.

Vrij laat stappen we aan boord van de KLM cityhopper. Als we klaar zijn voor vertrek en gaan taxi-en, draaien we om. Geeza en ? uit Bluf zitten vlak voor ons en hebben iets verdachts gezien bij het boarden. "Hij eruit of ik eruit", horen we hem zeggen. Tja, de KLM neemt het zekere voor het onzekere... We taxi-en naar een gate terug en er komt politie aan boord de twee 'verdachten' van boord te halen. Alle bagage wordt gecheckt, speurhond door het vliegtuig, achteraf blijkt dat er niets is gevonden. Aan de ene kant goed dat er zo serieus met een onderbuik gevoel wordt omgegaan, aan de andere kant.... je zal degene maar zijn die uit het vliegtuig wordt gehaald. De stewardessen zijn er wat zenuwachtig door geworden maar handelen netjes.
Uiteindelijk 1 uur later vliegen we alsnog weg.

50 minuten later landen we... Eind goed al goed!

Bedankt voor de goede zorgen Jeroen en Natalie! En allen bedankt voor de gezellige volle dagen waarin we veel hebben gelopen en gezien. Londen, het was fantastisch!