Africa adventures herbeleven met Ruben & Sara! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Africa adventures herbeleven met Ruben & Sara! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Africa adventures herbeleven met Ruben & Sara!

Blijf op de hoogte en volg Bianca

07 Juni 2017 | Spanje, Madrid

Lieve Joerie,

We hebben beiden goed geslapen!
Ditmaal eens geen ontbijt geboekt in het hotel. Rond half negen zitten we gezellig te ontbijten ergens om de hoek, vlakbij het startpunt van onze fietstoer.

Fietsen met Nederlandse gids behoort sinds Thailand bij onze activiteiten in grote steden. Zo fietsten we samen in Bangkok, Londen, Antwerpen en Barcelona. Yara en ik nog in New York en ik recentelijk nog in Parijs. Voor iedereen een aanrader om de stad te verkennen. Tips van een insider op een heerlijk ontspannende actieve manier. Wat begon als activiteit om onze kinderen in het Nederlands kennis te laten maken met een andere stad (Bangkok) is inmiddels voor ons een soort traditie. Fijn om een trip mee te starten. Wij doen het vandaag, omdat hier de trip alleen in de ochtend is ivm warme weer.

Luis is onze gids. Geboren en getogen in Utrecht, verhuisd op z'n vijftiende terug naar Madrid. Ouders oorspronkelijk Madrileens. Terug gegaan om het Spaanse leven. Deze info alleen al staat garant voor inside information weten we. En daar zijn we nieuwsgierig naar. We starten bij Puerto del Sol. Hij vertelt over de loterijen op 22 december en 6 januari (sinterklaas in Spanje), over het 0-punt en de traditie met 12 druiven en 12 wensen tijdens oudejaarsavond. Duizenden Madrilenen komen dan samen. Voort is er een soort generale op 30 december maar dan niet met druiven maar met alles behalve druiven. Zoals overal ter wereld wordt er gefeest tot diep in de nacht en ter afsluiting -ook volgens traditie- wordt er churros con chocolate gegeten. Bij goede tenten met echt dikke vloeibare chocolade ipv chocomelk. We passeren de fonteinen die geadopteerd zijn door Real en Atletico Madrid. Luis neemt ons mee naar straatjes met echte Spaanse specialiteiten en vertelt erover en naar een barbier van 73 waar bv Ruud van Nistelrooij werd geknipt voor EUR 12,50. We mogen een kijkje nemen in deze oude barbiershop waar inderdaad een foto van Ruud op de wand prijkt. Er wordt verteld over de geschiedenis. O ja Spanje en Nederland hadden natuurlijk veel met elkaar te doen in de geschiedenis (denk alleen al aan de Tachtigjarige oorlog). Onze Luis is politiek een beetje links. 1 ding is duidelijk: de Catalanen mogen niet onafhankelijk worden, dat zou funest zijn voor de Europese unie denk ik. De Spaanse regering doet er blijkbaar alles aan om de verschillen tussen de Catalanen en Basken te overbruggen, maar het blijft een gevoelige situatie.

In de kunst driehoek wordt een markt opgebouwd. Alles versierd, een kleurig geheel. Nog even kennis maken met het prachtige Retiro park. Zeer verzorgd, een welkome verkoeling in de hete Madrileense zomer.

Na de tour zoeken we een dakterras op om te loungen met wat drinken. Voelt decadent, maar is even heerlijk.

Tijdens de tour kwamen we een authentiek oud tentje tegen waar Spaanse kazen, hammen ed worden verkocht. We lopen er terug naartoe en genieten 1,5 uur van het heerlijke eten en een rode wijn, lekker voor het raam.

Daarna snel terug om te douchen en om te kleden. Zin in een avondje met Ruben en Sara! A promise=a promise! We treffen ze voor de ingang van Retiro park rond een uur of zeven. Heerlijk, ook hun enthousiasme om elkaar weer te zien, na onze drie toevallige ontmoetingen in Botswana. We beppen gezellig bij over onze Africa adventures, onze toekomstige reizen, duiken, wensen, werk en het Spaanse leven. We laten hen de tapas kiezen, typische tapas (ibericio jambon aanrader, evenals de kip wraps). We bellen even met de meiden die het O zo jammer vinden dat ze dit etentje missen. Daarna lopen we naar El cortes des Ingles op Puerto del Sol. Ze hebben een dakterras! Een cocktail als afsluiter van ons gezellig samenzijn. Als verrassing (reden waarom we hiernaartoe gingen) een schaaltje met 12 druiven net voor twaalf uur. De traditie van oudejaarsavond doen we hier! Maar zo snel eten en zoveel mogen wensen, zorgt voor gelach en plezier.

Leuk het weerzien bijna een jaar na Afrika!

Liefs
X