Slapen onder de Melkweg: vol sterren - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Slapen onder de Melkweg: vol sterren - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Slapen onder de Melkweg: vol sterren

Blijf op de hoogte en volg Bianca

11 Augustus 2016 | Namibië, Windhoek

Lieve allemaal,

Bij het binnenlopen van het vliegtuig in Frankfurt, valt Nyah haar oog meteen op de stewards. We zien 1 vrouw en de rest mannen. Allemaal een donkere huidskleur, ook dat valt haar op. Zo gewend aan veelal blanke mensen om haar heen dat de huidskleur dus opvalt.

De vlucht naar Afrika is voorspoedig verlopen. Via Marokko, Niger, Tsaad en heel veel andere Afrikaanse landen, landen we om kwart over vijf 's nachts in Windhoek. Jesse roept meteen enthousiast: "zo anders als Europa, wat een mooi landschap".

Het is nog nacht als we aankomen en koud. Yara droomde ervan zei ze dat we opgewacht werden door iemand met een bordje. We zeiden al dat dit zeer waarschijnlijk ook zou gebeuren. En ja hoor daar staat Earl van Safari Car Rental Namibië met een bordje met onze naam. Yara blij. "Zo leuk", roept ze. We proberen meteen geld te pinnen, maar helaas twee automaten 4 pinpassen leveren geen succes op. Beetje zenuwachtig.... hopelijk gaan we wel aan geld komen. Dus zonder geld naar het autoverhuurbedrijf. Onderweg spotten we de eerste giraf en bavianen. Daar worden we hartelijk ontvangen door Ellen, de eigenaresse waarmee we ook e-mailcontact telkens hadden. Belgische dus dat praat makkelijk. Ons huis voor de komende weken wordt meteen geshowd. Wow, wat een bak! Met deze stoere grote wagen durven wij de trip wel aan. Alles wordt uitgelegd, over de auto maar ook over het uitklappen van de tent, stoeltjes ed. Toch zijn we er minder lang mee bezig dan gedacht. Rond half tien rijden we naar onze eerste bestemming: de Spar! Parkeerplaatsen bestempel ik als risicovol voor criminaliteit. Ik spreek een zgn guard aan en vraag of hij op onze auto let. Hij gaat er pal naast staan. Dat geeft een goed gevoel om rustig te gaan winkelen. Eten en lekkers genoeg. We slaan voor drie dagen in. Een gewone supermarkt met voldoende keus. Bij terugkomst geven we de guard een fooi en bedanken hem vriendelijk. Ellen zei ons de boodschappen niet netjes een plekje te gaan geven op de parkeerplek maar gewoon snel weg te gaan en dit elders op een rustigere plek te doen. Ook geld pinnen lukt. Pfff, zorg minder.

De eerste bestemming is een campsite bij Rietoog, echt eenzaam gelegen. De eigenaar is vriendelijk en behulpzaam. Wij zijn de enige gasten op de campsite. We zetten voor het eerst de tent op. We koken: sla met feta en olijven, hamburger van de braai en gekookte aardappelen. Als toetje marshmallows. Yara wilde per se een zak marshmallows mee om dit te doen en kan niet wachten om de zak open te maken en te beginnen met roosteren. Iedereen is moe dus om zeven uur kruipen we de tent in.

De hemel is opgelicht door duizenden sterren. Nog nooit zoiets gezien. Slapen onder de Melkweg, want de Melkweg loopt hier precies boven zei de eigenaar. Zo zou het Southern Cross te zien zijn. Hij tekent de soort vlieger waarin de vier sterren zouden moeten liggen voor ons uit. Voor ons, leken, is het echter moeilijk deze te spotten tussen duizenden sterren.

We zullen vast slapen na de lange reis.

X