Het vliegt voorbij! - Reisverslag uit Kreta, Griekenland van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Het vliegt voorbij! - Reisverslag uit Kreta, Griekenland van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Het vliegt voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Bianca

28 April 2016 | Griekenland, Kreta

Lieve Nyah,

De week is eigenlijk te kort. Gewoon omdat onze dagen grotendeels gevuld zijn met het paardrijden. Vandaag zeggen we tegen elkaar dat we thuis wel missen, maar dat we goed nog een week hier hadden willen zijn. Om naar zee te gaan, dingen te gaan bekijken en spelletjes te doen. Je vermaakt je goed. De week vliegt voorbij.

Vandaag wil je na het ontbijt meteen naar de stallen, Milou helpen. Ik ga in de kamer alles pakken. Doordat we twee handen nodig hebben aan de teugels is foto's maken en filmen lastig. De gopro gaat vandaag mee. Ik maak hem nu andersom vast, zodat hij op mijn rug zit. Jij gaat weer achter me rijden namelijk en ik zal en moet je toch echt in galop op de film hebben.......Het is meteen bij vertrek al erg warm. Eigenlijk had ik jou je zonnebril op moeten zetten, want uik zie aan je gezicht dat je een beetje tegen de zon inkijkt de hele tijd. We rijden j vanuit Velani naar de bergen recht tegenover ons. Onderweg kom je een sinaasappelboom tegen waarvan je een sinaasappel in het voorbijgaan zou kunnen plukken. Je denkt daar ook even aan en doet het niet. Dan vraag ik je waarom je de sinaasappel niet hebt geplukt. Je antwoordt dat je niet wist dat dat mocht. De hele weg vraag je me daarna of we dezelfde weg weer terug rijden. Helaas! Misschien komen we een andere boom tegen. Het is komend weekend Pasen in Griekenland. Dat is hier een feest vol tradities. Iedereen gaat naar de kerk en na afloop is er een processie door het dorp met de kist, versierd door de lokale bevolking. Daarna een speciale soep eten gemaakt van ingewanden van het lam en lam van het spit. Pasen valt hier dus later.

Milou houdt er rekening mee dat ik de gopro op heb, erg lief. Volgens mij heb ik drie keer een galop kunnen filmen en heel wat drafjes. Die galop vindt jij het leukst. De tweede galop gaat erg hard, met bochtjes en al. Jij vindt hem ook hard gaan, vertel je later. Ben benieuwd naar de film, een lach of een gespannen gezicht? Vanaf de bergen zie je de zee al liggen. Over de bergen rijden we terug via een meer. Aan de rand van dit meer liggen de overblijfselen van een verlaten stadje. Het water stond vorig jaar door veel regen en sneeuw zo hoog dat de huizen onder water kwamen te staan. Je ziet aan de kerk hoe hoog het water stond. De kerk hebben de bewoners in ere hersteld en tot de dag van vandaag zorgen ze ervoor dat de kerk netjes blijft.
Mangas en Walley doen hun werk vandaag. Jij raakt enthousiast als je hoort dat je bij terugkomst de paarden mag douchen. Wat hebben toch veel bijgeleerd in de afgelopen vijf dagen, meer dan 25 uur paardrijden tot nu toe. Daar doe je normaal een half jaar over. Jij hebt dingen geleerd over het halsteren, hoeven, je kunt nu zonder hulpmiddel op het paard komen en klimmen en dalen met paard. Ik kom inmiddels vanaf de grond zelf op het paard. Milou ziet het en vraagt welke sporten ik nog meer beoefen. En vandaag voor het eerst een lange galop waarbij de handen los zijn.
Bij terugkomst een glimlach op jouw gezicht als je met een tuinslang de paarden afspoelt. Niet bij de oren, want dan worden ze gek. Ze vinden het heerlijk.

Als lunch bestel ik vandaag een Grieks dessert voor jou. Gefrituurd deeg met honing en kaneel. Jij smult ervan. Ik pak een Griekse salade. Elena en Maria staan je al op te wachten. Je gaat je bikini vast aantrekken, ik log nog even in op Fauna. Daarna kom ik met jullie zwemmen. Jij bent er eerder uit dan ik. Je hebt het koud. Samen maken jullie een hutje en eten de meegebrachte chips op. Ik praat met oma die 10 jaar geleden hier ook naartoe verhuisde.

Daarna gaan we samen douchen. Na de douche een maskertje op ons gezicht en dan maken we ons klaar voor het avondeten. De champignons met knoflook en limoen zijn jouw favoriet. Je wilt er sla bij en verse frietjes. Die smaken hier ook erg goed. Het is windstil en we eten lekker buiten. Maken een praatje met de andere gasten.

Nog 1 dag rijden te gaan!

Nog eventjes samen,
X mama

• 29 April 2016 - 09:12

Wil:

Hallo jammer voor jullie dat een week snel voorbij is maar vinden het weer fijn als je terug bent
    Cheo en Giovanni mar ook wij missen het kopje koffie drinken met jullie tijdens het paardrijden hier nu morgen maar weer kijken hoe we het invullen voor de jongens
    Vorige week vroegen ze alle twee of we naar het paardrijden gingen en volgende week aan wij met de jongens op vakantie dus het duurt een aantal weken voor je ons daar ziet
    Nu vandaag nog volop genieten ook van het mooie weer daar en breng maar wat zon onze kant mee op Cheo wil nu ook wel weer een korte broek aan en geen winterjas en iets met lange mouwen
    Zie jullie snel als je terug bent en kom volgende week maar een keer eten en een spelletje met me doen Nyah kijker naar uit
    Heel veel liefs Wil en een knuffel van Cheo, Giovanni en opa

• 29 April 2016 - 18:51

Marion :

Wat hebben jullie een heerlijke week gehad saampjes! En weer erg blij dat wij hebben kunnen meegenieten van alle belevenissen! X

• 29 April 2016 - 22:04

Thea:

Nou Bianca en Nyah wat fijn dat jullie zo hebben genoten samen,
    Jammer inderdaad dat je niet langer kunt blijven om van de mooie natuur daar te genieten.
    Maar wie weet kom je er nog eens terug.
    Maar wij hebben weer mee mogen genieten van jullie belevenissen waar we erg van hebben genoten.
    Tot van de week.en goede reis terug.XX