Wat word je moe van paardrijden! - Reisverslag uit Kreta, Griekenland van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Wat word je moe van paardrijden! - Reisverslag uit Kreta, Griekenland van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Wat word je moe van paardrijden!

Blijf op de hoogte en volg Bianca

25 April 2016 | Griekenland, Kreta

Lieve Nyah,

Wat lig jij lekker te slapen als ik wakker word van de wekker om half acht. Thuis sta je dan bijna meteen naast je bed. Nu hoor je de wekker niet en slaap je rustig door. Het is dan ook doodstil buiten, op het gefluit van wat vogels na. Ik besluit je nog een half uurtje te laten liggen. Ik begin vast met schrijven, want ook voor jou straks een tastbare herinnering. Om acht uur kriebel ik je wakker. Je lacht! Goedemorgen lieverd! De dag gaat weer beginnen.

We staan op en trekken onze paardrijbroek weer aan. Ditmaal een ander tshirt voor jou dat wat meer huid bedekt. Ondanks factor 50 heeft jouw huid nu toch wat rode vlekjes. En daar houden wij niet van. En jij zeker niet! Je bent daar erg alert op.
We smeren alvast een dikke laag op. Buiten is het nog wat frisjes. Frisser dan gisteren dus de softshell jasjes gaan aan.

Samen met Manuela die naast ons in een huisje slaapt, lopen we naar het restaurant. Manolis staat ons al met een glimlach op te wachten. Heerlijk zulke vrolijke lieve mensen! We nemen plaats binnen. Eitje bij het ontbijt ditmaal. De bodem is weer gelegd voor vandaag.

Gisteren was even aftasten wat we wel en niet mee konden nemen en hoe zon tocht zou verlopen. Vandaag de gopro mee. De camera maar thuis. Komende week nog genoeg zonnige dagen dus dan nemen we hem dan wel mee in de zadeltas. De paarden staan nog niet klaar dus het is een verrassing welk paard we gaan berijden. Jij mag op Magnas. Magnas is een wit, beetje gevlekt, paard. In de stal vindt hij het niet fijn als er andere mensen zijn. Hij heeft graag zijn ruimte. Buiten de stal is het een vrolijk lief paard. Jij vond hem gisteren al erg mooi. Dus met een lach haal jij hem uit de stal. Ik mag op Hermis vandaag. Hermis luistert goed, moet je alleen even in de gaten houden dat hij onderweg niet stopt om te eten. Meteen benen geven dan. Vandaag rijdt Sabine, de eigenaresse, met ons mee. Milou heeft een vrije dag omdat ze zaterdag is terug gekomen van een trektocht. Sabine woont nu twintig jaar op Kreta. Leerde Kreta kennen tijdens een vakantiebaantje en werd verliefd op Manolis. Ze leefden eerst in de stad, knapten er wat oude gastenhuisjes op om te verhuren en later kochten ze het land op de berg. Daar bouwden ze het restaurant waar ze lang boven hebben gewoond. Stukje voor stukje bouwden ze uit. Huisjes met kamers, zwembad en wat ooit met 1 paard, Sabine's paard uit Nederland, begon is nu uitgegroeid tot Velani hotel/ restaurant & The Odessai Stables. Nog niet zo lang geleden hebben ze hun huis gebouwd. Manuela vertelde mij dat ze ook een kleine biotuin hebben en zelf ook olijfolie maken.

Afhankelijk van het paard en zijn/haar karakter en de rij-ervaring wordt de plaats in de groep bepaald. De twee merries moeten niet veel hebben van de twee heren dus zij rijden voor. Ik als derde en jij sluit de rij. Je kijkt me vragend aan: "waarom ik nu als laatste?" Dat voelt volgens mij een beetje spannend voor je. Ik besteed er verder geen aandacht aan en jij gaat dus met je paard achter mij rijden. Wel jammer want nu hebben de gopro beelden weinig zin.

In plaats van rechts de berg af gaan we nu naar links. Schapen en geiten onderweg. Sabine vertelt ons over een bijzondere plant. De naam was te moeilijk om te onthouden. Het paarse blad van de plant ruikt een beetje naar vlees en trekt vliegen aan. Deze moeten zorgen voor de bevruchting. Door de bergen rijden we naar LIttos, een stadje van 200 na Christus. Er staan alleen overblijfselen van wat Romeinse gebouwen. Een gevangenis en soort gemeentehuis. Het ligt erg hoog. LIttos betekent ook iets van hoog. De mannen die daar vroeger woonden, waren goed in boogschieten. Daar verdedigden ze hun gebied mee. Tijdens de Trojaanse oorlog moesten de mannen vechten in Constantinopel/Istanbul. De vrouwen en kinderen bleven achter. De mannen uit een naburig dorp waarmee Littos altijd in oorlog was, ontvoerden de vrouwen en kinderen. Dat was het einde van Littos. We stappen af bij een Byzanteinse kerk. Heel oud, heel sober. De paarden laten we even grazen en we gaan het kerkje in. Het wordt nog steeds gebruikt voor diensten, ondanks dat het heel erg afgelegen ligt.

Langs prachtige olijfbomen rijden we terug. Ze staan in bloei. Sabine vertelt dat de olijven in november - december geplukt worden. Via een andere berg beginnen we aan de terugweg. Ik moet afstand houden van Olympia waar Manuela op rijdt. Die merrie houdt er niet van als Hermis in de buurt komt.

Mooie vergezichten weer vandaag. Een prima rit. Als we bij de stallen arriveren, mogen we de paarden wassen. Afzadelen, opruimen en klaar. Nou klaar, jouw paard heeft alles onder gepoept. Je ruimt het keurig op.

Je wilt meteen gaan lunchen. We gaan voor de Griekse salade met brood. Gisteren met vlees erbij, maar dat is echt te veel. Iets te koud in de bergen voor het zwembad vandaag. Jij wilt een spelletje doen op bed. Al gauw lig je in bed onder de dekens te slapen. Je bent bekaf! Ik laat je lekker liggen en besluit bij het zwembad even een en ander voor het werk te doen. Het is druk in de mail! Sylwia belt nog even. Na wat aanwijzingen denk ik dat ze er wel uit komt. En anders lossen we het maandag wel op. Effe FaceTimen met het thuisfront. Jesse heeft voor het eerst van zijn salaris iets voor zichzelf gekocht. Hij is met Lars met de trein naar de outlet Roermond gegaan. Hij is er erg blij mee zegt Joerie. Ik kan het horen aan zijn ste. Sophie is bij Yara vandaag. Kletsen over hun verkering denk ik. Vrijdag komt Ties!
Kennelijk voelt ze zich toch veilig genoeg om hem te laten komen. Eerst beweerd ze namelijk dat ze dat echt niet ging doen etc.

Inmiddels ben je wakker. Je hebt heerlijk 1,5 uur liggen slapen. De Nederlandse meisjes zijn naar je op zoek. Ze komen een spelletje met je doen. Daar ben jij wel voor in!

Rond half acht lopen we naar het restaurant. Champignons in knoflook en met wat limoen eroverheen! Mmmm, jij smult ervan. Een gerookt kaasje, ook lekker. Jij proeft het echter niet. Als hoofdgerecht neem ik haan en jij rijst in tomaat. Dat vind je niet zo lekker. Je loopt naar de meisjes en speelt nog wat. Rond half tien is de koek weer op na een intensieve dag. Na een klein spelletje op de iPad samen gaan we slapen. Lezen? Nee, te moe.

Je had een fijne dag geef je aan.
Nou, ik ook meid! Je bent zo relaxed. De frisse lucht, de zon, de paarden en alleen met mama doen je zichtbaar goed.

Love you meid!

X
Mama

• 26 April 2016 - 08:26

Natalie:

Geniet vandaag weer van een geweldige dag. En wat gezellig dat er 2 Nederlandse meisjes zijn. Xx

• 26 April 2016 - 20:41

Thea:

Fijn dat jullie weer hebben genoten vandaag.
    En ja het is niet zo gek dat Nyah heel moe was het is nogal intensief zo op een paard,
    Maar leuk te horen dat jullie er van genieten.XX
    Ben benieuwd naar je volgende verslag.

• 30 April 2016 - 04:38

Jeroen: