Brooklyn - Reisverslag uit Long Island City, Verenigde Staten van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu Brooklyn - Reisverslag uit Long Island City, Verenigde Staten van Bianca Poppelaars - WaarBenJij.nu

Brooklyn

Blijf op de hoogte en volg Bianca

29 April 2014 | Verenigde Staten, Long Island City

Lieve Yara,

Om acht uur gaat de wekker. Jij hebt heerlijk geslapen. Opa heeft niet gesnurkt.... haha dat was een meevaller. We hebben geen ontbijt in het hotel. Bijna alle New Yorkers eten buitenshuis, zo ook wij komende dagen. Toen we gisteren hiernaartoe liepen zagen we al een net eettentje. Nou niet 1, maar meerdere. Op iedere hoek van de straat kun je koffie, bagels en andere lekkere dingen kopen. Het is een komen en gaan. En alleen maar locals, dus we zitten hier goed. Je kiest voor een fruit smoothie Ma Yaan, oma en ik thee en opa een koffie. Jullie drieen eten een tosti met kaas en tomaat, ik french toast. Al snel ruil jij met mij. De gele gesmolten kaas vind jij niet lekker. Aan een bar aan het raam eten we ons ontbijt op, uitzicht op de straat. Alles is in beweging, geen toerist te bekennen hier in dit gedeelte van Queens. De huizen zijn vaak drie hoog met zo'n trap uit de scène van Pretty Woman waar Richard Gere met een roos in z'n mond teruggaat naar Julia Roberts en met z'n paraplu de trap naar beneden trekt om vervolgens omhoog te klimmen. De straten zijn erg breed. De verkeerslichten zijn geel en bungelen ergens boven. De zebrapaden met de handjes werken handig. De schoolbussen zijn rood, authentiek, zoals je ze weleens in films ziet. Gaan we vandaag naar de Apple store? Nee, vandaag niet.

We pakken de Subway naar de wijk Brooklyn vandaag. Daar kiezen we een wandeling uit. Zo gezegd, zo gedaan. De metrokaart wordt weer opgewaardeerd. Voor USD 2,50 kun je overal in New York komen. Je kunt overstappen op andere lijnen zonder hiervoor meer te hoeven betalen. Goedkoop is het openbaar vervoer dus en heel weinig toeristen. Donker, duister zoals in films, maar we voelen ons veilig. En het werkt heel makkelijk en snel als je hebt uitgevonden hoe het werkt. Wederom vragen we vandaag weer welke lijn we moeten nemen. We gaan naar beneden van Queens naar Brooklyn, we blijven dus aan de rechterkant van de Hudson. Het is rustig in de metro. Een vrouw met net iets te hippe pumas, vlechten en een muts op heeft de muziek keihard staan. Ze heeft wel oortjes in, maar iedereen kan meegenieten. Op haar gemak maakt ze zichzelf op met een spiegeltje. Wat is nu typisch Amerikaans? Je zou zeggen big fat Americans, maar die hebben we eigenlijk nog maar twee gezien. Voor de rest mensen zoals jij en ik. Normaal, geen schmuck, minder hip zelfs als wij. In de metro zie jij een meisje zitten met gave Nike's. Ik ga vragen aan haar waar ze ze heeft gehaald. Sneakers, daar valt jouw oog steeds op. We gaan iets te ver met de metro dus we moeten terug. Als we uitstappen gaan we een winkel in om te vragen hoe we bij het Brooklyn Museum komen. Niet dat we daar willen gaan kijken, maar het is het beginpunt van onze route. Een vrouw die de winkel net binnenkomt staat de verkoper bij. Met een duidelijke harde stem wijst ze ons de weg. Straight on, just straight on. Dat was een kordate dame. We lopen zoals ons verteld is. Brede straten met vaak bomen met bloesem voor het huis. Mooi gezicht in combinatie met de traptredes voor de huizen. Jammer dat de huizen niet goed onderhouden zijn. We komen uit bij het Grand Army Plaza en de Brooklyn Public Library. We besluiten een kijkje te gaan nemen. De buitenkant is de vorm van een open boek. We lopen door 'de rug' naar binnen, het mooie gebouw in. Effe een blik in de openbare bibliotheek, waar zon 1.5 miljoen boeken staan. Overal hangen bordjes met de tekst dat je de boeken niet uit de stelling mag nemen omdat je anders een boete krijgt. Dat vind mama raar. Dus even navraag doen. Blijkt dat je de boeken wel mag pakken maar dat het is om te voorkomen dat mensen boeken op de verkeerde plek terugzetten. Als dat opzettelijk wordt gedaan, volgt er een boete. Uit de bieb gekomen, starten we onze wandelroute. Na een tijdje door de wijk gelopen te hebben, komen we aan bij een kerkje. En wat blijkt? Er is een mis bezig. We schuifelen zachtjes achterin de kerk op een bankje. Een Byzantijnse mis met koor en al. We verstaan er niets van! Maar proeven wel even sfeer. Ik tel zon zestig mensen. Dat lijkt me toch meer dan bij ons op een doordeweekse dag! We willen bij de Superman winkel gaan kijken. Effe gek doen, cape passen bv, maar die valt tegen, niets bijzonders. Daarnaast ligt een alleraardigst tentje. Hier besluiten we te lunchen. Jij gaat voor de lentesoep, oma en ik voor een salade en opa voor een omelet. Heerlijk gegeten maar jij ruilde liever met mama. Jouw lentesoep bleek linzensoep te zijn....het verse grapefruitsap valt wel in de smaak. Zo ook het schattige bruine baby'tje van 2.5 week. We lopen daarna naar een replica van een bakstenen huis van een Nederlandse familie dat in oorlog een belangrijke rol had. Breuckelen zo heette Brooklyn vroeger. Nog een enkele staatnaam verwijst naar de Nederlandse roots. Dan begint het toch licht te regenen. We toveren de regen capes tevoorschijn. Dan maar zo. Een glaasje wijn in een lokaal barretje waar een voetbalwedstrijd gekeken wordt. Daarna langs een huis van een kunstenares die haar huis aan de buitenkant aan het versieren is met steentjes, mozaïek en andere dingen. Daarna komen we bij een "Nets-winkel". Hier gaan we naar binnen met jou. Stoer en anders zon The Nets singlet. Super voor het dansen! We kopen er een. Jij vindt hem super. En dan opeens snappen we waarom die winkel daar was. We zijn bij het stadium van The Nets, de basketbalploeg uit de NBA. Brooklyn is hun thuisbasis. Een geweldig mooi stadion van pas een jaar oud. Van de beveiliging mogen we even naar binnen. Vanachter een hek slaan we het stadion gade. Mooi! Basketbal is voor de Amerikanen wat voetbal voor de Nederlanders is. Een kaartje kost maar liefst usd 80 zegt de dame achter de balie. The Nets spelen iedere vrijdag, ene week thuis, andere week uit. Er worden ook concerten gegeven. Zo komt Kate Perry hier binnenkort en loopt Michael Jordan hier regelmatig rond. We maken een praatje met de dame en vragen haar eea over de play offs, studeren in Amerika en met pensioen gaan. Ze dacht dat jij en ik kinderen van opa en oma waren... Whaaaa. Wat een leuke onverwachtse plek om uit te komen.

Oma is van de weg onthouden, opa van het vragen. Jij bent telkens bang dat we opa kwijt raken. Wij dames zetten er namelijk een stevige pas in. Het is droog, maar veel kouder dan gisteren. Onderweg maken we foto's. We zoeken nog wat aanbevolen winkeltjes
en kopen verse noten. We lopen verder richting de Brooklyn Heights Promenade. Onze eerste ontmoeting met het Vrijheidsbeeld. In de verte zien we haar staan met haar kroon met zeven punten die voor de zeven werelddelen en oceanen staan. Het uitzicht vanaf Brooklyn op de skyline van Manhattan is geweldig. Helaas voor de foto's wel bewolkt weer. We besluiten later, bij goed weer, terug te gaan om over de Brooklyn Bridge te lopen. Dat is ook een must-see in alle boeken. Voor nu tevreden met het uitzicht op de skyline van Manhattan. We lopen wat verder zodat we ook de tweede brug goed zien. Daarna besluiten we met de metro terug te gaan. Hele dag gewandeld door Brooklyn, tijd voor wat rust. Door de late lunch heeft niemand honger. Geen avondeten, alleen een fruitsmoothie mee naar het hotel. Rond half zeven terug. Kan opa even bijtanken want die is niet helemaal fit door z'n ijzer tekort. Lekker douchen en effe relaxen. Jij knipt en plakt wat. Skypen met thuis lukt helaas niet meer, daar is het te laat voor. Stukje America got Talent en om half tien slaap jij. Je bent moe van de hele dag lopen en bezig zijn. Als ik dit stukje schrijf, draai je je arm om me heen en houdt je me vast. Fijn om met jou te zijn. Opa snurkt inmiddels, vrij hard, eens kijken of ik kan slapen.

Morgen Manhattan!

Love you, mama

• 30 April 2014 - 05:25

Wil:

Hallo veel gezien vandaag zo te lezen en Yara is het zo als je dacht

• 30 April 2014 - 09:54

Natalie:

Zo dat was een volle.dag.
    Zelfs ik heb nu wat meer geleerd over New york en het vrijheidbeeld,
    Veel plezier in manhatten vandaag. Hou van jullie :)
    ...

• 30 April 2014 - 18:40

Marion:

Heerlijk om jullie belevenissen te lezen! Dikke kus voor jullie

• 01 Mei 2014 - 08:41

Nika: